Spændstig crossover

Den spændstige Ford Puma byder på gode pladsforhold og lanceres med to Eocboost-motorer, som er milde hybrider. Foto: Ford

Spændstig crossover

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Ford Puma miniklasse-crossover er helt sin egen og kan fås med masser af avanceret udstyr.

De andre biler i mini-klassen for crossovere ser med ét slag let bedagede ud, efter at Ford har vist billederne af den ny Puma. Den lille halvhøje bil fra mærket med ovalen byder nemlig på et hidtil uset spændstigt design i klassen, hvor modeller som bl.a. VW T-Cross, Seat Arona Citroën, C3 Aircross, Kia Stonic, Hyundai Kona og Opel Crossland X er nogle af konkurrenterne, men hvor en ny Peugeot 2008, en ditto Renault Captur og en Skoda Kamiq er lige om hjørnet.

Den nye Ford, som bygger på en forlænget Fiesta-platform, kan fås med en række af de nyeste teknologier fra de større klasser, og kabinen er så godt udnyttet, at det er klassens bedste pladsforhold, lover Ford.

Modellen byder på usædvanligt megen plads, lover Ford. Bagagerummet er således på pæne 456 liter. Foto: Ford
Modellen byder på usædvanligt megen plads, lover Ford. Bagagerummet er således på pæne 456 liter. Foto: Ford

Megaboks udvider bagagerummet

Således byder bagagerummet på hele 456 liter, hvilke er mere end en hatchback i mellemklassen. Det kan endda udvides med en såkaldt megaboks på 80 liter, som går ned i hjulbrønden. Hattehylden klarer sig også uden sidepanelerne, så der er en bedre adgang til bagagerummet.

Bilen får mulighed for udstyr som digital instrumentering med et display på 12,3 tommer, adaptiv fartpilot med køassistent, fodbetjent elektrisk bagklap, forsæder med elektrisk lændemassage, parkeringsassistent, 180 graders vidvinkel kamera og som i de andre modeller lyd fra B&O.

På sikkerhedsfronten er der Post Collision Braking, som bremser bilen ned efter et sammenstød, mens Evasive Steering Assist bruger kameraer til at hjælpe føreren med at styre uden om pludselige forhindringer. Udgangspunktet er Ford Co-pilot 360, som omfatter en række teknologier, der gør kørslen lettere og omfatter ultrasoniske sensorer, tre radarer og to kameraer rundt på bilen.

Den nyeste version af Ford Sync infotainment-system kan også kobles op på et datasystem, der bl.a. fortæller om hændelser som vejarbejder, nødstedte biler eller dyr, fodgængere og affald på vejen.

Puma kan fås med en række nye teknologier. Det gælder bl.a. digital instrumentering og adaptiv fartpilot med køassistent. Foto: Ford
Puma kan fås med en række nye teknologier. Det gælder bl.a. digital instrumentering og adaptiv fartpilot med køassistent. Foto: Ford

Hybrid med 48 volt

Fra starten kan man vælge mellem to 1,0 liters Ecoboost-motorer på 125 hk eller 155 hk. De er begge 48 volts milde hybrider, hvor elmotor og batteri både kan hjælpe til at begrænse forbruget, give et boost til accelerationen og få stop/start, der kan sættes i gang fra 15 km/t, til at virke hurtigere i systemet, der også har cylinderfrakobling. Ford har oplyst tal for den 125 hk-version, der klarer 18,5 km/l efter WLTP-normen.

Puma-navnet er ikke ukendt hos Ford. Det var for en snes år siden betegnelsen for en lille let sportsvogn, som var bygget over den daværende Fiesta. Den nye Puma crossover lander herhjemme i starten af 2020.

Spændstig crossover

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce