Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Kunsten at omfavne sine fejl

Skabelsen af en stumfilm er et af omdrejningspunkterne i »A Snowball?s Chance In Hell«. Foto: Lars Kjær Dideriksen


Kunsten at omfavne sine fejl

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dansekompagniet Don Gnu står bag forestillingen »A Snowball?s Chance In Hell«, der kan opleves på Bora Bora.

Frygten for at fejle kan om noget grave sig dybt ind i hjernebarken på enhver.
Kontant hæder til Don Gnu

Men hvad sker der egentlig, når vi fejler? Og kan det vendes til noget positivt?

Det er groft sagt temaet i dansekompagniet Don Gnu's splinternye forestilling »A Snowball's Chance In Hell«, der har premiere 15. november på Bora Bora i Aarhus.

Stumfilm i støbeskeen

Med inspiration fra nogle af Roman Polanskis første spæde kunstneriske skridt, kortfilmen »To Mænd Og Et Skab« fra 1958, bliver publikum taget med ind i et univers af dans, fysisk teater, Chaplin-slapstick og sort-hvide filmsekvenser.

Grundlæggende handler det om, at de to karakterer Don og Gnu rejser tilbage til 1920'erne og forsøger at skabe en stumfilm.

Med hver sine ideer om, hvordan opgaven skal løses.

Det er slet ikke sikkert, at det går, som det skal.

Udfordringerne er i hvert fald til at få øje på i en tid, der var præget af store økonomiske og sociale omvæltninger.

Akkurat som tilfældet er i dag.

Men hvorfor er fejl og ikke mindst frygten for at fejle overhovedet interessant at omsætte til en alternativ danseforestilling?

Fejl i forestillingen

»Vi har tit oplevet, at vi får de bedste ideer, når vi laver fejl«, siger kunstnerisk leder og performer Jannik Elkær.

»Fejl kan skabe den her revne i os hver især, der gør, at vi bliver bragt i spil.«

»Vi to er i hvert fald nødt til at løse tingene på en anden måde, end vi havde tænkt os,« siger han og kigger på sin makker, Kristoffer Louis Andrup Pedersen - som nikker.

Hvordan dét så præcist kommer det udtryk i forestillingen, skal ikke afsløres her.

»Dererting, der går galt«, siger Kristoffer Louis Andrup Pedersen med et lille smil på læben.

»Vi har bibeholdt en del af processen, hvor vi fejlede - så publikum sandsynligvis vil sidde med en fornemmelse af, at »nu går det galt«.

Vejen til stærkere bånd

Budskabet med »A Snowball's Chance In Hell« er klart:

»Det handler om at omfavne fejlene«, siger Jannik Elkær.

»Ikke altid at søge de perfekte udtryk, men smide tøjlerne og få sider af sig selv frem, som man ikke har 100 procent kontrol over.«

»For sagen er, at vi lever i en mere og mere iscenesat verden, hvor vi kuraterer os selv i stadig højere grad.«

»For mig rummer forestillingen en særlig menneskelig historie, der er vigtig i forhold til, at vi ind i mellem falder og fejler. Og derfor bliver nødt til at bede om hjælp,« bemærker Jannik Elkær.

»Gennem fejlene kan behovet for hinanden opstå. Vi får en relation til hinanden, der skaber samhørighed og stærkere bånd.«