Overvågning og spejlinger af tiden er på plakaten

Agnieszka Polska er blandt de repræsenterede kunstnere i udstillingen »iwillmedievalfutureyou5«, der åbner 16. november i Kunsthal Aarhus. Med sit videoværk »Future Days« har hun skabt et fiktivt dødsrige for kunstnere. PR-foto


Overvågning og spejlinger af tiden er på plakaten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kunsthal Aarhus åbner to forskellige udstillinger, der fokuserer på henholdsvis kontrol og forskydninger. I alt 32 kunstnere fra ind- og udland er repræsenteret.

Overvågning i alle dets afskygninger og forskydninger i tid - med spejlinger af vores nutid i en mulig fremtid.

Det er groft sagt temaerne i de to forskellige udstillinger, Kunsthal Aarhus blænder op for 16. november.

Kælderetagen først.

Her kan man opleve »iwillmedievalfutureyou5«, der rummer bidrag fra i alt 18 danske og internationale kunstnere.

Fra tegninger og skulpturer til videoværker og 3D-printede ansigtsmasker.

Den kryptiske titel signalerer, at værkerne peger såvel bagud som fremad i tid, forklarer kurator Jacob Fabricius, som også er kunstfaglig direktør i Kunsthal Aarhus.

Islamkritisk islæt

»Forskydningen i titlen; middelalder og fremtid, illustrerer, at historiefortælling ikke altid er lineær.«

»Tiden er en transformator, som både er tilbage- og fremadskuende.«

»Det er en udstilling, man kan gå på opdagelse i, lade sig forvirre af og inspirere af,« fortsætter Jacob Fabricius.

»Kunstnerne hjælper én på vej; de giver nogle hints til, hvordan man kan opleve verden - samtidig med, at de blander lag af fiktion ind i det.«

Blandt de mange repræsenterede kunstnere er Michel Houllebecq, den islamkritiske forfatter, som først for nylig begyndte at udstille sine billedkunstneriske værker.

I Kunsthal Aarhus kan man blandt andet se seks af hans fotografier.

»Jeg har været fascineret af hans forfatterskab længe«, fortæller Jacob Fabricius;

»Fordi han fortæller om menneskets og samfundets forfald.«

Uhygge langt ind i sjælen

De øvrige kunstnere i udstillingen »iwillmedievalfutureyou5« tæller navne som polske Agnieszka Polska.

Hun udstiller både videoværket »Future Days«, der kredser om et fiktivt dødsrige for kunstnere, og »Glass Of Petrol« - et banner med et champagneglas fyldt med benzin.

»Et simpelt, stærkt billede, der peger på, hvad vi tillægger værdi og på menneskehedens afhængighed og forbrug af olie«, som Kunsthal Aarhus formulerer det.

Nydes kan tillige værker så forskellige steder fra som Thailand, Rumænien og Sierra Leone.

Irske Richard James - bedre kendt som musikeren Aphex Twin, der i over 20 år har været blandt de mest toneangivende inden for elektronisk musik - er repræsenteret med musikvideoen til skæringen »Come To Daddy«.

Et værk, der kan sprede uhygge langt ind i sjælen.

Overvågningens væsen

Den anden aktuelle udstilling bærer overskriften: »Watched! Surveillance, Art and Photography«.

14 kunstnere fra ind- og udland giver her deres bud på de komplekse spørgsmål, som den udbredte overvågning i vores samfund medfører. Fortrinsvis via fotografier.

»Udstillingen forsøger at kommentere på overvågningen, der foregår mange steder fra - bevidst som ubevidst,« forklarer Jeanett Stampe, som er udstillingsansvarlig.

»Og den forsøger samtidig at problematisere, at overvågning er med til at kriminalisere og marginalisere bestemte grupper, såsom migranter og homoseksuelle.«

Værkerne stammer fra de seneste 10 år. De spænder tematisk fra overvågning set fra myndighedernes side til de former for overvågning, der er blevet en integreret del af vores hverdag - især inden for de sociale medier.

Flygtninge og prostituerede

Blandt kunstnerne er danske Tina Enghoff, som med sine fotografier og et videoværk stiller skarpt på, »hvordan udokumenterede migranter forsøger at navigere i forhold til officiel registrering og synlighed i et skandinavisk land.«

Helt konkret viser hendes sort-hvide fotografier en københavnsk park, hvor migranter lever under radaren.

Deres ejendele, pakket ind i sorte affaldssække, ligger som enorme fuglereder oppe i træerne.

Italienske Marco Poloni viser, meget apropos, en serie fotografier fra den italienske ø Lampedusa. Af både turister, der slipper al tid og synker ned i feriestemningen, og af sporene efter de mange flygtninge, der har afsluttet en farefuld færd på Middelhavet.

Nævnes kan også britiske Mishka Henner's store fotografier af prostituerede i Sydeuropa; stående og siddende alene langs vejkanten i solrige landskaber.

Via diverse sexfora på nettet fandt Mishka Henner frem til Google Street View-billeder af kvinderne, der altså hermed blev foreviget uden nogen form for accept.

Begge udstillinger kan opleves 16. november-30. december.

Overvågning og spejlinger af tiden er på plakaten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce