Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Letbane-projekt på pause


Letbane-projekt på pause

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus Kommune - og til dels Region Midtjylland - kan stå tilbage med en kæmpe økonomisk udfordring, hvis letbane-projektet skal gøres færdigt.

Lørdagens udgave af Århus Stiftstidende bød på et par overraskende historier. Ud over sagen om chefen i Aarhus Kommunes Natur & Vejservice, der er særdeles udfordret, så var der også artiklen om Letbanen, hvori en trafikforsker blandt andet udtalte følgende:

»For 10 år siden troede jeg, at letbanen var en del af løsningen. Nu kan jeg ikke helt se det geniale i letbaner.«

Sådan lød det fra en anerkendt trafikforsker på Aalborg Universitet - Niels Melchior - da han blev bedt om sin holdning til den nærmeste fremtids trafik i Aarhus og på et mere generelt plan.

Hans holdning beror knap så meget på selve letbanen og den kollektive trafik, men mere på det faktum, at bilindustrien i disse år trykker så hårdt på udviklingspedalen, at blandt andet sikkerheden i bilerne de kommende år bliver så meget stærkere, at der bliver plads til flere biler på vejene, fordi de kommer til at kunne køre tættere på hinanden uden at lave ulykker. Dermed er behovet for Letbanen ikke længere så stort som tidligere, mener forskeren.

Det er måske meget heldigt, at bilindustrien satser meget på ekstra sikkerhed i de kommende biler, for det østjyske letbane-projekt er kommet i problemer. Anden del af Letbanen står lige foran startskuddet, men nu bliver der lukket for kassen - i hvert fald statskassen.

Venstre-regeringen vil nemlig hellere bruge penge på asfalt end på skinner og letbanetog.

Det kan man ikke fortænke dem i, for når man spørger erhvervslivet og de daglige E45-pendlere om deres oplevelser på vejene, så er der hårdt brug for nogle hurtige og gode løsninger på især E45-motorvejen.

Det betyder, at Aarhus Kommune - og til dels Region Midtjylland - kan stå tilbage med en kæmpe økonomisk udfordring, hvis letbane-projektet skal gøres færdigt. Og det skal det jo.

Et kvartfærdigt letbaneprojekt batter ikke meget og skal færdiggøres - også selv om de to næste etaper - fra Aarhus Ø til Brabrand og fra Lisbjerg til Hinnerup - kommer til at koste næsten to milliarder kroner.

Aarhus Kommune og Region Midtjylland havde selvfølgelig både håbet og regnet med, at staten vil sende næsten halvdelen af det beløb til Aarhus, men det sker ikke, og derfor skal pengene findes lokalt og regionalt.

Men hvem har lige et par milliarder kroner stående til en letbane?

Spørgsmålet nu er så, om letbaneudbygningen står overfor en længere pause på grund af økonomi, eller om kommune og region kan og vil grave endnu dybere for at finde penge. Pengene skal jo findes.