Enkle øvelser klæder dig på til ski


Enkle øvelser klæder dig på til ski

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skiferien giver motion, frisk luft og en masse hyggeligt samvær. Men udfordringerne på pisterne kan være risikable. Marina Aagaard fra Rønde giver dig tips til øvelser, du kan forebygge skader med.

Det giver masser af motion og røde kinder, når man suser ned ad pisterne i Alperne sydpå eller i Skandinavien på ski eller snowboard. Men det er ikke ufarligt at drage ud på det glatte underlag. Mange danskere kommer hvert år til skade.

Omkring 400.000 danskere rejser nordpå og sydpå på skiferie. De fleste som vanligt uden at være ordentligt forberedt.

Typiske skader
<ul><li>At stå på slalomski er forbundet med risiko for skader ved styrt og kollisioner. Ud over stød med knubs kan man få forvridninger, overrevne ledbånd samt knoglebrud bl.a. rygbrud.</li><li>I sjældne tilfælde forekommer der uheld med dødelig udgang, ifølge sundhed.dk.</li></ul>

En spørgeskemaundersøgelse om danskernes vinterrejsevaner foretaget af SalzburgerLand i Østrig i samarbejde med Analyse Danmark viste, at hele 64 procent af de danske skientusiaster intet gør for at blive klar til skiferien.

»Det er brandærgerligt, når man kommer til skade på sin skiferie. Når jeg selv er på ski, oplever jeg ofte folk, som har slået sig,« fortæller den veltrænede motionsekspert Marina Aagaard fra Rønde. Hun er århusiansk fitnesstræner, skientusiast og forfatter til bogen Ski Fitness, og hun har en række bud på, hvordaan skader kan undgås.

»Danskerne har nordisk rekord i skiskader og kommer ud for invaliderende ulykker, der ødelægger både skituren og førligheden - og koster kassen. Alligevel viser det sig, at to ud af tre danske skiturister stadigvæk ingenting gør for at blive klar til skiferien. Det forstår jeg ikke,« siger Marina Aagaard. Hun vurderer, at den manglende skifortræning især skyldes tre forhold:

For det første tænker de fleste ikke over, at skiløb er en krævende sport, der kræver både styrke, stabilitet og balance. Alligevel går mange danske skiløbere direkte fra en ret inaktiv hverdag til mange timer på ski hver dag.

For det andet tror både unge og voksne, som skal på skiferie, fejlagtigt, at skifortræning er a) meget tidskrævende, b) bør være ekstremt hårdt for at virke og c) skal foregå på særlige skihold.

Sidst men ikke mindst tænker danske skientusiaster, at det med skader sker ikke for mig, det er noget, der sker for de andre, så motivationen til forberedelse er minimal.

»Hvert eneste år får mange danskere kun en enkelt dag eller to på ski, før uheldet rammer, så skiferien er slut allerede før den rigtig er begyndt; hele 10.000 kommer så alvorligt til skade, at de skal bruge rejseforsikringen. Uheldene kan skyldes manglende kontrol over kroppen og skiene, uopmærksomhed eller dumdristighed, men uanset årsagen er det ærgerligt, for det er så nemt at undgå,« fortæller Marina, som har tips til alle, der snart skal på ski. Tips, der sikrer at man reducerer risikoen for skader betydeligt og fordobler chancen for at få en meget sjovere skiferie.

»Mange har et stillesiddende job. Når de pludseligt skal på ski, er det en stor udfordring for kroppen, som ikke er vant til den udfordring.«

Enkle øvelser klæder dig på til ski

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce