Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Rådmand: »Bekymrende nej til letbane«


Rådmand: »Bekymrende nej til letbane«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Camilla Fabricius (S) køber ikke trafikforsker Niels Melchiors vurdering, at den teknologiske udvikling vil køre biler så effektive, at letbanen er forældet, inden den er afskrevet.

Camilla Fabricius (S), fungerende rådmand for Teknik og Miljø, er bekymret over Venstres afvisning af at yde statsstøtte til de næste etaper af Aarhus Letbane.

»Venstre har ingen opmærksomhed på, at Aarhus er Danmarks vigtigste vækstcenter udenfor hovedstaden. Væksten i Aarhus er eksplosiv, og den skal være med til at brødføde hele nationen,« siger Camilla Fabricius.

Hun køber ikke trafikforsker Niels Melchiors vurdering:

At den teknologiske udvikling vil køre biler så effektive, at letbanen er forældet, inden den er afskrevet.

»Vi kommer givetvis til at køre rundt i selvkørende biler, der kan pakke trafikken mere på vejene, men med vores vækst får vi behov for en større udnyttelse af vores veje samtidig med letbanen. Er metroen og S-togsnettet i København også spild af penge? Vil de stå totalt tomme om 20 år? Det tror jeg ikke,« siger Camilla Fabricius.

Buspassagerer behøver heller ikke være bange for, at letbanen på grund af høje driftsudgifter kommer til at udsulte busnettet.

»Det er korrekt, at første etape kostede flere busser, end vi havde planlagt. Det var ikke på grund af store udgifter til letbanen, men fordi busdriften var blevet meget billigere, end vi havde forventet. Derfor skulle der flere bustimer til at skaffe pengene. Det får slet ikke det omfang i etape 2,« siger Camilla Fabricius.

Hun mener, at det er i hele landets interesse, at Aarhus får en effektiv letbane.

»Det er den billigste af de tre letbaneprojekter, der er på vej i Danmark, og etape 2 kommer til at køre igennem nogle af de tættest befolkede dele af byen. Det er ikke bare et vigtigt initiativ for århusianerne, men for hele Østjylland og vores erhvervsliv. Det undrer mig, at Venstre ser stort på det,« siger Camilla Fabricius.