Altid mod på mere

75 år. Balletdanser, teaterinstruktør, skuespilchef og kulturredaktør på TV2 er blandt de titler, der har stået på Lone Bastholms visitkort. I dag fortæller hun om mange af erfaringerne i sine foredrag. Arkivfoto

Altid mod på mere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Få har været så vidt omkring i kulturlandskabet som Lone Bastholm, som fylder 75 år i dag, fredag 11. september.

Få har været så vidt omkring i kulturlandskabet som Lone Bastholm, som fylder 75 år i dag, fredag 11. september. I en imponerende karriere i dansk kulturs tjeneste har hun bevist, at hun har haft begavelse, kløgt og veludviklet praktisk sans til både teori og praksis.

Det hele startede med dansen. Efter studentereksamen uddannede hun sig til klassisk danserinde, både i København og i Paris, hvor blandt andre Harald Lander og en række russiske balletpædagoger var hendes lærere. Hun var smuk, lys og elegant, og dansede blandt andet på Pantomimeteatret. Men hun havde mod på mere og i årene omkring 1960 uddannede hun sig til skuespiller ved teaterskolen i Odense.

Dog var hun hurtigt på farten igen, for privatlivet førte hende i en periode til Norge. Her begyndte hun at studere teaterhistorie, et fag, hun også beskæftigede sig med, da hun vendte tilbage til Danmark. Den glimrende formidlingsevne, som hun senere har fået meget ud af, blev slebet til, da hun en periode i 1970'erne redigerede radioens »Dramatisk Forum«. Hun begyndte også at instruere på scener over hele landet i fint afbalancerede forestillinger, ikke mindst nogle af tidens kvindepolitiske.

Blandt de væsentligste opgaver var radioteaterudgaven af »Tribadernes nat«, »Til Fædra« på Det Kongelige Teater og endda i Paris - den franske version af »Fra regnormenes liv«, alle skrevet af den svenske dramatiker og forfatter P.O. Enquist, som hun var gift med en årrække.

I forbindelse med sin fremragende erindringsbog »Et andet liv« var Enquist, som under ægteskabet havde et alvorligt alkoholproblem, fuld af lovord over for sin tidligere hustru: Med hans egne ord her i avisen »gennemled« hun »de forfærdelige år, og på en fuldstændig heroisk måde.«

1978-86 var hun skuespilchef på Det Kongelige Teater. Skuespillerne havde selv ønsket hende i stillingen på grund af hendes store viden og øvrige menneskelige egenskaber. Et job, hun bestred med sin berømmede arbejdsomhed, men som hun forlod for i stedet at blive kultur- og presseråd ved den danske ambassade i Paris, den by, hun elsker mest af alle.

Efter to år vendte hun tilbage som programchef og senere kulturredaktør på det TV2, som stadig var ungt. Seerne stiftede blandt andet bekendtskab med hendes kultiverede, vidende fremtoning i programmet »Scene 22.30«. Hvad blev der egentlig af den slags kulturprogrammer?

Nu bruger hun tiden til foredrag om det, hun ved noget om: Teater, medier og den tredje alder, for eksempel. Allerede som barn lærte hun at elske og respektere Grønlands kultur, og det store land mod nord er også på programmet. Hun har tillige iscenesat et par forestillinger i forbindelse med en kulturfestival på Akershus i Oslo, ligesom hun så sent som i foråret oversatte den svenske forfatter Margareta Strömstedts »Natten før de hængte Ruth Ellis« til dansk for Gyldendal.

»Hvad fremtiden har at byde på, ved jeg ikke,« siger Lone Bastholm i anledning af sin runde dag. »Men - hvis jeg er heldig nok - har jeg ikke tænkt mig at ligge på den lade side, selv om de stegte duer ikke længere flyver ind i munden på én.«

Med tanke på Lone Bastholms respektindgydende virketrang og talenter, er der vist ingen fare for lediggang. Duerne skal hun nok selv stege.

Altid mod på mere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce