Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

21 ton bro er på plads: Kommer til at blive de næste 70 år

Broen er monteret i nogle kraftige hængsler, så den har en vis 'tolerance' overfor vejrændringer. Desuden har det betydet at man har kunnet bruge det eksisterende fundament, da opmålingerne er svære at lave helt præcise.

21 ton bro er på plads: Kommer til at blive de næste 70 år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En ny træbro, der forbinder Brabrand Stien med byens centrum, er hejst på plads.

AARHUS: - Må jeg godt gå over her, spørger en ung kvinde, som har passeret afspærringen ved Folkestedet, hvor et arbejdssjak netop har hejst en helt ny træbro på plads.

Den utålmodige kvinde får besked på at vente til næste dag, da broen endnu ikke er fastgjort.

På den nybyggede træbro hænger et banner med et logo fra Wood-ways, firmaet fra Skanderborg, der har bygget broen i ét stykke på syv uger. Nu er den 21 tons tunge bro hejst på plads af en mobilkran. Udfordringen er at få gjort broen fast til fundamentet.

- Vi har bevaret det eksisterende fundament fra den gamle bro. Det var intakt, men det er altid sværere at bygge ovenpå noget allerede eksisterende. Det er svær at måle nøjagtigt op, forklarer ingeniør George Rosenkilde, fra Wh-planAction, som har lavet beregningerne på den nye bro.

Ingeniøren brugte de 35 år gamle tegninger af den oprindelige bro, da han skulle beregne den nye bro, som har samme dækbredde som den oprindelige på fire meter. På den måde er der plads til både cykler og gående. Materialerne i den nye træbro adskiller sig fra den oprindelige, da den er udført i hårdtræ.

- Det betyder, at den nye bro nærmest er vedligeholdelsesfri. Hvis man sørger for at fjerne alger, der sætter sig på broen, kan den holde i mange år, forklarer George Rosenkilde, som har arbejdet tæt sammen med folkene fra Wood-ways, der er specialister i at bygge lette træbroer i ét stykke.

Ny gangbro ved Brabrand Stien - Folkestedet Foto: Flemming Krogh
Ingeniør George Rosenkilde fra Skanderborg fulgte spændt processen med at få broen på plads ved Folkestedet. Foto: Flemming Krogh
Ups: Ny bro var en meter for kort
Det eneste uheld vi har haft, var da vi fjernede den gamle bro, og et træstykke fra en af de bærende dele røg i vandet. Den flød videre, så den må vi fiske op af vandet en anden dag.
John Paaskesen, direktør

Broer til hele landet

- Vores næste opgave er at montere en træbro over en kanal ved Vadehavet tæt på Rømø. Det er en 27 meter lang bro, som er smallere end denne. Broen ved Vadehavet er fire meter bred, siger direktør John Paaskesen, som selv må have fat i et langt brækjern denne dag for at hjælpe med til at få broen ved Brabrand Stien på plads.

Forløbet er indtil videre gået efter planen. Træbroen, der er udført i FCS-certificerede træsorter, mangler at blive rykket nogle få centimeter, inden den er helt på plads. Derfor må folkene have gang i en lufthammer, så fundamentet kan passe til.

- Det eneste uheld vi har haft, var da vi fjernede den gamle bro, og et træstykke fra en af de bærende dele røg i vandet. Den flød videre, så den må vi fiske op af vandet en anden dag, lyder det fra John Paaskesen, der er ganske tilfreds med resultatet af den nye bro, der formentlig vil kunne stå her i de næste 70 år.

Ny gangbro ved Brabrand Stien - Folkestedet Foto: Flemming Krogh
Direktør John Paaskesen (i midten) måtte selv smøge ærmerne op, for at hjælpe til med monteringen af broen, som åbner for gående og cyklister torsdag morgen. Foto: Flemming Krogh