Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Aarhus-firma femdoblede værdien efter tv-optræden

Mikkel Harken Salling, tv., og Jesper Ernst Hvejsel tog investorerne med storm, da de præsenterede deres ide i DR-programmet Løvens Hule sidste år. Nu stryger firmaets værdi op.  Foto: DR


Aarhus-firma femdoblede værdien efter tv-optræden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hummel-milliardæren Christian Stadil postede to millioner kroner i Egå-virksomheden Firtal Holding i DR-programmet Løvens Hule. Nu er to unge iværksætteres firma steget i værdi fra 20 til 100 millioner.

Da Mikkel Harken Salling på 35 år og Jesper Ernst Hvejsel, 33 år, sidste år trådte ind i DR-programmet Løvens Hule, havde de ikke forventet at få en kapitalindsprøjtning på tre millioner kroner til deres iværksætter-firma, der blandt andet sælger helseprodukter på nettet i Firtal Holding.

Investoren, Christian Stadil havde formentlig heller ikke regnet med, at hans investering ville blive femdoblet. Egå-virksomhedens værdi vurderes nu til at være femdoblet fra 20 til 100 millioner kroner.

»Vi tre købte os ind i virksomheden på en værdisætning på 20 millioner kroner. I dag er det en virksomhed til en værdi omkring 100 millioner kroner, det er da meget sjovt,« siger Christian Stadil, der ejer industrikonglomeratet Thornico inklusive sportstøjfirmaet ­Hummel til dagbladet BT.

DR-programmet Løvens hule bestod af fem »løver«, der alle er erfarne folk i erhvervslivet og kender til at udvikle, dyrke og sælge den gode idé.

Iværksætterne havde så få minutter til at sælge deres idé, så de inverseringslystne »løver« slipper deres kapital løs i iværksætternes firma.

Mikkel Harken Salling og Jesper Ernst Hvejsel kunne deres metier. De solgte deres idé, der blandt andet indeholder en sliber til barberblade, Razorpit, og netsiden helsebixen samt otte andre selskaber rigtig godt.

Tre af løverne, Hummel-ejeren Christian Stadil, Tommy Ahlers og Jesper Buch, købte sig samlet ind med en andel på 15 procent i alle århusianernes virksomheder, der blandt andet tæller plejeprodukter til mænd, og hvor Razorpit er flagskibet. Forhandlingen fandt sted i programmet, der blev optaget 8. juni - og altså sendt på DR forleden.

Mens Hummel-boss Christian Stadil endte med at betale to millioner kroner for sine ti procent af firmaerne, så betalte Tommy Ahlers og Jesper Buch hver især en halv million kroner for hver 2,5 procent.

Nu er investeringen så bonnet ud med stor bonus.

»Mikkel og Jesper kom og præsenterede Razorpit, som er en dansk opfindelse, hvor man kan slibe sine barberblade i stedet for bare at smide dem ud, når man har brugt dem et par gange. Det er et genialt produkt. Man smider jo heller ikke den japanske kokkekniv ud, bare fordi den bliver sløv. Men vi kunne høre, at de to fyre også lavede noget andet, og det viste sig at de havde flere webshops, der skabte en omsætning på over 40 millioner kroner i alt. Så ændrede vores interesse sig,« siger Christian Stadil til BT.

Egå-iværksætterne selv havde ikke forestillet sig, at deres deltagelsen i Løvens Hule ville få det store million-udfald. Egentlig deltog de kun for at sætte fokus på et bestemt produkt, men det endte med, at investorerne var så begejstered for hele deres firma-idé, at det var den de købte sig ind i.

»Vi var to iværksættere midt i 30erne som gik rundt i Aarhus og var rimelig tilfredse med det, vi havde bygget op. Så kom vi med i Løvens Hule og ender blandt 84 deltagere med at få en fire gange så høj investering som den næsthøjeste og faktisk får den største investering nogensinde i programmets historie i Europa. Så vokser selvtilliden, og det giver en større tro på, hvad vi kan nå i fremtiden. Men det var en ret syret oplevelse for rullende kameraer at skulle tage stilling til noget på 30 sekunder, der normalt ville være brugt månedsvis på at forhandle om. Men det endte med at være vores mave­fornemmelse, der afgjorde, at vi gerne ville arbejde sammen med de her tre fyre,« siger Mikkel Harden Salling til BT.