Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Aarhus og Flensborg kræver hurtigere tog


Aarhus og Flensborg kræver hurtigere tog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rådmand i Aarhus i samarbejde med Flensborgs dansksindede overborgmester om en hurtigere togforbindelse.

Tag toget fra Aarhus til Flensborg og Hamborg i stedet for bilen og nå frem på samme tid. Det er målet for et nyt dansk-tysk samarbejde som Aarhus-rådmand Kristian Würtz (S) er gået ind i.

Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus har netop besøgt sin tyske kollega i Flensborg, overborgmester Simon Faber, som i øvrigt stammer fra det danske mindretal og uddannet på Aarhus Universitet og det Jyske Musikkonservatorium.

De to er enige om på hver fra deres positioner at rykke for hurtigere togforbindelser mellem de to byer og Hamborg.

»Jeg er blevet opmærksom på arbejdet for en hurtigere togforbindelse mellem Aarhus, Flensborg og Hamborg og vil rigtigt gerne gøre mit for at presse på i Danmark over for DSB og transportministeren for at vi gør vores del af arbejdet,« forklarer Kristian Würtz.

At det vedkommer en rådmand i Aarhus at gå ind i den internationale togtrafik forklarer han sådan:

»Hvis togene kan skære 70 minutter af køretiden alene ved tekniske og administrative ændringer, sådan som det er blevet påvist i en analyse, vil køreturen fra Aarhus til Hamborg nå ned på 3 timer og 20 minutter. Det er ikke længere tid end i bil, og så bliver det for alvor interessant for østjyder, både erhvervslivet og private, der vil besøge de tyske byer eller ud at rejse fra lufthavnen i Hamborg.«

Formanden for udvalget for teknik og miljø, Camilla Fabricius, stemmer med i koret, der vil presse på over for regeringen og DSB:

»Det vil gavne hele Østjylland, hvis vi får nedsat rejsetiden mellem Aarhus og Hamburg. Kan vi flytte en større del af trafikken fra vejene og over i togene, er der også en miljømæssig gevinst at hente.«

Camilla Fabricius glæder sig derfor til, at regeringen med sin timeplan vil tage fat på elektrificeringen af jernbanenettet fra Fredericia, som kan være med til at sænke rejsetiden sydpå fra Aarhus.

»Vi har heldigvis en regering, som ikke er bange for at investere i den kollektive trafik. Jeg ser frem til, at vi med togfonden får hurtigere tog mellem de største danske byer og forhåbentlig også hurtigere tog sydpå.«

Ingeniørfirmaet Atkins udarbejdede i 2012 og 2013 rapporter om banedrift mellem Aarhus og Tyskland.

I rapporten »Østjysk initiativ for bedre togforbindelser mellem den østjyske byregion og Hamburg« dokumenterer firmaet, at man ud over elektrificeringen også gennem rent administrative ændringer i køreplanen; ved at reducere antallet af stop fra 13 til 7; ved at reducere det såkaldte »køretidstillæg« og ændre spor og opgradere hastigheden kan spare 70 minutter på turen Aarhus-Hamborg.

»70 minutter i sparet køretid er virkelig meget. Og analyse viser, at der er en række bureaukratiske forhinderinger, som kunne ændres og alene forbedre køretiden, så toget bliver langt mere interessant for flere. Og hvis flere vælger togene vil det også kunne afhjælpe trafilproblemerne på E45,« siger Kristian Würtz.