Aarhus satser på e-sport: Kompetence- og talentudvikling i højsædet

Computerne summede hos Symantec i Åbyhøj tirsdag eftermiddag, da Symantec, AGF og Esport Service præsenterede deres nye hold i "Counterstrike" og "Fifa". Foto: Axel Schütt

Aarhus satser på e-sport: Kompetence- og talentudvikling i højsædet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Århus Akademi, AGF og Systematic er alle blandt de århusianske virksomheder, der tager e-sport indenfor dørene.

AARHUS: I Aarhus har vi længe kendt sportsnavne som Morten "Duncan" Rasmussen, Chris Christoffersen og Sara Slott. Men snart kan det være navne som Primeturbo, kristou og chr1s, som vi skal til at vænne os til.

E-sport er nemlig for alvor på vej ind i den århusianske sportsverden, og nu melder nogle af byens store navne sig under de digitale faner. E-sport er kort fortalt at spille computerspil over nettet på et mere eller mindre professionelt plan.

På Århus Akademi har man oprettet en linje, der kombinerer den klassiske HF med undervisning i e-sport. Det initiativ har især en gruppe elever æren for, fortæller Mette Jespersen, der er rektor på Århus Akademi.

- Det har været et ønske blandt eleverne, men også blandt lærerne, der gerne vil se hvordan man kan udvikle uddannelsen samtidig med at man kan tilpasse den til elevernes interesser, siger hun.

Målet er, at linjen kan fylde en hel klasse, det vil sige 25-28 elever, og skal starte til august 2018. Den bliver oprettet i samarbejde med virksomheden Esport Service, som blandt andet har specialiseret sig i undervisning i og foredrag om e-sport. Og for dem handler det ikke kun om den del, der handler om at blive professionel computerspiller, selvom den selvfølgelig fylder en del.

- Vi har også fokus på sådan noget som undervisning i events og økonomi. Der er en del ressourcestyring i e-sport, og derfor er det en relevant ting at tage fat i, siger direktør i Esport Service, Michael Rüsz Petersen.

De spil, som Esport Services undervisere skal undervise i, er spillene "Hearthstone", "Counterstrike: Global Offensive" og "League of Legends" - på de elektroniske træningsbaner kendt som henholdsvis "CS:GO" og "LoL". De e-sportsvarme spil, som Michael Rüsz Petersen kalder dem. Alle underviserne kommer med professionel baggrund, siger han.

- Vi samarbejder for eksempel med Niels Topp, der er kommentator til forskellige e-sportevents, om event-delen, og de, der underviser i for eksempel "CS:GO", er professionelle på del- eller fuld tid, siger han.

FAKTA: De mest populære e-sportsspil
På toplisten over de mest populære spil i e-sporten dominerer de såkaldte MOBA-spil. MOBA betyder Multiplayer Online Battle Arena, og dækker over en spiltype, hvor to hold kæmper om overtaget i en bane og skal ødelægge hinandens baser. Hver spiller har en helt, og samtidig genererer spillet selv en mængde mindre tropper, der angriber fjenden automatisk. Her er top fem over de mest sete spil på streamingtjenesten Twitch.
  • League of Legends er blevet set i 83 millioner timer. League of Legends er et af MOBA-spillene.
  • Playerunknown's Battlegrounds er blevet set i 49,6 millioner timer. I PUBG, som det hedder i e-sportskredse, bliver man kastet ud fra et fly uden udstyr, skal samle våben og udstyr og ellers kæmpe med op mod 100 andre om at være sidste overlevende.
  • DOTA 2 er blevet set i 39,6 millioner timer. DOTA er et af MOBA-spillene.
  • Hearthstone er blevet set i 27,5 millioner timer. Hearthstone er et kortspil, som er baseret på de populære Warcraft-spil, hvor man med forskellige kort skal forsøge at udmanøvrere sin modstander, lidt som Magic-kortene, der var meget populære for nogle år siden.
  • Counterstrike: Global Offensive (CS:GO) er blevet set i 25,7 millioner timer. CS:GO er et skydespil, hvor terrorister og politifolk kæmper på hvert sit hold om enten at overtage ved at montere/afmontere en bombe eller simpelthen eliminere det andet hold. Counterstrike er i øvrigt det mest populære spil herhjemme.

Talentudvikling i Klondyke

Esport Service er også involveret i et andet århusiansk projekt, der skal hæve e-sporten i byen. Sammen med Systematic og AGF har de nemlig startet et hold, der skal konkurrere i netop "CS:GO", som er blandt de meste populære blandt danske e-sportsfans og fodboldspillet "Fifa". Og for IT-virksomheden Systematic handler det især om at støtte talentudvikling, siger koncernchef Michael Holm.

- Det er for at støtte et lokalt initiativ, men også for at støtte udviklingen af nye talenter og brande os selv over for dem. Og så er e-sport en slags Klondyke, hvor alle forsøger at finde ud af, hvordan man kan udvikle det, så det spiller sammen med andet end bare det at spille computer, siger han.

Talentudvikling er da også i centrum i det nye AGF Esport, som holdet er kommet til at hedde. Det er også et af Systematics fokusområder, og derfor håber Michael Holm, at de kan hjælpe de unge spillertalenter.

- Der er mange krydsområder mellem vores eget arbejde og så arbejdet med e-sport. For eksempel kommunikation på tværs af afstande om et projekt - og at få det til at lykkes, siger han.

Michael Rüsz Petersen, der kommer til at supplere sit arbejde som direktør i Esport Service med en stilling som sportsdirektør i det nye AGF Esport, siger, at ambitionen er at blande sig med de store i hver deres spil.

- Målet er afgjort en topplacering i "Fifa", og inden for tre år at være internationalt i top tre indenfor "Counterstrike", siger han.

Det handler om hele mennesket

Sammen med oprettelsen af de to e-sportshold opretter AGF og Systematic også talentcentre på ni forskellige skoler i hele Jylland, blandt andet Rydhave Slots Efterskole, som de første e-sportstalenter i AGF Esport kommer fra. Og det er ifølge både Michael Holm og Michael Rüsz Petersen udtryk for, at der er fokus på mere end bare computerspil.

- Vi har startet det her under mottoet "more than gaming", og det har vi, fordi det er vigtigt at talentudviklingen handler om det hele menneske. Så selvom vi selvfølgelig gerne vil vinde og skabe et succesfuldt hold, så skal der også være tid til at tage en uddannelse, siger Michael Holm.

Det er Michael Rüsz Petersen helt enig i.

- Vores hovedværdier lyder "sund krop, sundt sind". Derfor går vi også op i, at de unge lærer om sådan nogle ting som sundhed i forhold til spillene og hvordan man opfører sig på nettet i forhold til for eksempel mobning og diskrimination, siger han.

Talentudviklingen er i fokus hos AGF Esport, hvor fokus i sagens natur er på at vinde kampe. På e-sportslinjen hos Århus Akademi er fokus mere på kompetenceudvikling, siger Michael Rüsz Petersen.

- Fokus er ikke at skabe den næste stjerne. Det er derimod at udvikle de kompetencer, som de unge får gennem e-sport. Ved at spille udvikler man nemlig sin analytiske sans og bliver bedre til at træffe hurtige beslutninger, samtidig med at man bliver bedre til at samarbejde og kommunikere. Og det er alt sammen færdigheder, som mange virksomheder efterspørger, fortæller han.

AGF Esport kan følges via både deres nye hjemmeside og ikke mindst de sociale medier, mens Århus Akademi holder åbent hus 18. januar klokken 19.30.

Aarhus satser på e-sport: Kompetence- og talentudvikling i højsædet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce