Adopter en bi og hjælp byens udsatte

Skal du have din helt egen bi, der passes og plejes af udsatte århusianere? Bistad har i øjeblikket stor succes med bortadoption af de bevingede honningproducenter. Foto: Bistad


Adopter en bi og hjælp byens udsatte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nu kan private og virksomheder adoptere en bi eller et helt bistade. Pengene går ubeskåret til den socialøkonomiske virksomhed Bistads arbejde med århusiansk byhonning og byens udsatte.

Beebob, Beechelangelo, BiBi King og Stikmata.

Bistad holder til på Sumatravej, hvor en stor del af den indsamlede honning slynges og tappes på glas. Men processen foregår også ude på nogle af de virksomheder, der indgår i samarbejde med Bistad. Foto: Flemming Krogh
Bistad holder til på Sumatravej, hvor en stor del af den indsamlede honning slynges og tappes på glas. Men processen foregår også ude på nogle af de virksomheder, der indgår i samarbejde med Bistad. Foto: Flemming Krogh
Foto: Flemming Krogh/Scanpix Denmark

Er du forvirret?

Her er honningen i gang med at blive slynget. Foto: Flemming Krogh
Her er honningen i gang med at blive slynget. Foto: Flemming Krogh
Foto: Flemming Krogh/Scanpix Denmark

Så lad os tage en stribe mere: BeeBee8, Obi Wan KenoBI, Bee-thoven og David Biwie.

Og her er så slutproduktet: Århusiansk byhonning i glas af 125 gram.
Og her er så slutproduktet: Århusiansk byhonning i glas af 125 gram.

Du har nok efterhånden gættet det. Ovenstående er alle navne på bier.

Privatpersoner kan donere et beløb til Bistad. Som tak for håndsrækningen kan man alt efter donationens størrelse vælge mellem forskellige nuancer af denne kunstplakat, der er skabt af Bistads frivillige grafiker.
Privatpersoner kan donere et beløb til Bistad. Som tak for håndsrækningen kan man alt efter donationens størrelse vælge mellem forskellige nuancer af denne kunstplakat, der er skabt af Bistads frivillige grafiker.

Århusianske bier. Insekter, der ud over at levere honning også beskæftiger et par håndfulde af byens udsatte i virksomheden Bistad, der efterhånden er blevet til en rigtig god Aarhus-fortælling.

Høsttid

Lige nu har de travlt.

Bierne har netop leveret årets første store bidrag i form af den lækreste forårshonning, der nu skal høstes. Så for de frivillige, de få ansatte og alle biavlspraktikanterne, som man vælger at kalde de udsatte, der er en del af projektet, står den på hårdt arbejde.

Det søde, flydende guld skal fjernes fra bistaderne, der står placeret rundt omkring i hele Aarhus.

Derefter skal det slynges og tappes på glas.

»Det tegner til at blive en kanonår for den århusianske byhonning«, konstaterer en glad leder af Bistad, Lene Kiel Jensen.

En broget flok

Heldigvis, for sidste år var et katastrofalt år, hvor staderne på grund af en kold, våd og blæsende forsommer gav meget lidt honning.

Inspireret af lignende projekter fra andre byer etablerede den uddannede socialrådgiver og hobby-biavler i 2011 foreningen Bistad sammen med filosofferne Steen Thykjaer og Brian Benjamin Hansen.

Senere blev foreningen til den socialøkonomiske virksomhed, den er i dag.

Et sted, hvor mennesker på tværs af alle samfundsskel mødes på lige fod for at nørde med bier og honning.

»Vi beskæftiger udsatte borgere fra mange forskellige kategorier. Nogle med psykiatriske diagnoser, posttraumatisk stress, fysiske handicaps og så videre. Nogle er i skånejob hos os. Andre er førtidspensionister, der kommer helt frivilligt, fordi de gerne vil lave noget meningsfyldt. Derudover har vi også folk i fleksjob og andre i virksomhedspraktik«, fortæller Lene Kiel Jensen.

»Mange har faktisk været med helt fra starten, hvor jeg var rundt på væresteder i byen for at fortælle om projektet«.

Kreativ plan

Og så tilbage til det med de skøre bi-navne.

For hvordan går det til, at der lige nu flyver omkring 500 adopterede og navngivne bier rundt i Aarhus?

Jo, det startede egentlig for sjov - men på en alvorlig baggrund.

Bistad blev oprindelig stablet på benene med hjælp fra de såkaldte satspuljemidler. Et statsligt tilskud, der bindes i enden af initiativer, som har til formål at forbedre vilkårene for svage og udsatte grupper.

Men nu er støttekronerne ved at være brugt, og folkene bag Bistad har måttet tænke kreativt for at fremtidssikre projektet.

»Vi har lagt en plan, hvor vi om tre år skal kunne klare os selv gennem honningsalg og salg af andre produkter, som vi laver. Men indtil da har vi brug for hjælp i form af samarbejder med virksomheder og private sponsorater«, fortæller Lene Kiel Jensen.

Foreningen står ikke bare med hatten i hånden og beder om penge.

Masseadoption

I stedet har man søsat en række koncepter, der skal gøre det sjovt, interessant og udbytterigt for både virksomheder og private at støtte op om arbejdet med byens udsatte og den århusianske honning.

Eksempelvis kan man for 10 kroner adoptere en bi, give den et navn og derefter downloade og printe et adoptionsbevis på Bistads hjemmeside.

»Det var egentlig mest for sjov, da vi for nylig hængte træskilte op ved nogle af vores bigårde, hvor vi skrev, at man kunne adoptere en bi ved sende os 10 kroner via MobilePay. Det viste sig at være en kæmpe succes, og folk har haft det sjovt med at navngive bierne. 500 har allerede fået et navn, og man kan læse dem allesammen på vores Facebookside«, fortæller Lene Kiel Jensen.

Særligt omkring fars dag eksploderede adoptionslysten, så mon ikke der er en del århusianske fædre, der har fået et ekstra summende familiemedlem den 5. juni.

Derudover kan man på Bistads hjemmeside købe en kunstplakat (et såkaldt Bi-vis) til varierende pris, alt efter hvilket tryk man ønsker.

»Man kan også som virksomhed tegne en samarbejdsaftale til 25.000 kroner. Så kommer vi og sætter to bistader op på virksomheden, passer dem og ordner alt det praktiske. Efter høsten får virksomheden 25 kilo honning i små glas med vores Bistad-etiket og deres eget logo på låget, som man så kan bruge til medarbejdergaver eller give til samarbejdspartnere«.

Især samarbejdet med andre virksomheder er meget værd for Bistad. Ikke kun på grund af pengene.

For de udsatte borgere i projektet er det nemlig en stor gevinst at se og opleve hverdagen på en 'rigtig' virksomhed.

»På sigt vil vi jo gerne have skubbet nogle af dem ud i virkeligheden. Gennem Bistad kommer de ud på nogle virksomheder og ser, at det slet ikke er så farligt derude«, siger Lene Kiel Jensen.

Adopter en bi og hjælp byens udsatte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce