Advokat om letbane-brøler: - Vi blev taget med bukserne nede

- Under hele processen betragtede vi det som en selvfølge, at der var adgang for kørestole til letbanetogene, siger Peter Bach-Nielsen. Foto: Morten Pape

Advokat om letbane-brøler: - Vi blev taget med bukserne nede

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Advokat sad som repræsentant for Muskelsvindfonden med i Letbanens Råd for Tilgængelighed: - Det svarer til, at man køber en bil, og så kan den ene dør ikke åbnes.

AARHUS: Jamen, hvordan kan det være, at hverken kørestole eller rollatorer kan komme med fra flere af Aarhus Letbanes perroner, når der under udviklingen af letbanen sad handicappede med til bords? Netop for at lave letbanen så handicapvenlig som mulig?

I dag fortæller vi historien om en 71-årig kvinde, som kom alvorligt i knibe, da hendes rollator kilede sig fast mellem tog og perronkant i Mårslet.

Advokat Peter Bach-Nielsen fra Aarhus sukker, da han hører om episoden. Som repræsentant for Muskelsvindfonden har han været med i Letbanens Råd for Tilgængelighed.

Rådets funktion har været at hjælpe og vejlede letbanen, så togenes indretning tager størst muligt hensyn til passagerer med handicap.

- Vi blev simpelthen taget med buskerne nede. Vi havde mest med indretningen i vognene at gøre, og så pludselig erfarer vi, at vognene nogle steder ikke kører tæt på perronen, siger Peter Bach-Nielsen.

- Vi har ikke haft nogen mulighed for at opdage problemet på forhånd, for vi har ikke været tæt på ingeniørerne under processen.

Studiebesøg i Bergen

Rådets medlemmer står tilbage på perronen. Toget er kørt.

- Det svarer jo til, at man køber en bil, og så kan døren ikke åbnes. Under hele processen har det været en selvfølge, at man selvfølgelig skulle kunne komme ind i toget i kørestol. Og så viser det sig, at det kan man alligevel ikke, svarer Peter Bach.

Han fortæller, at Letbanens Råd for Tilgængelighed sammen med letbanens daværende direktør har været på studiebesøg i Bergen.

- Her så vi eksempler på, at letbanetogene kørte rigtig tæt på perronen. Men det nytter jo ikke noget, når virkeligheden i Østjylland viser sig at være en hel anden, siger Peter Bach-Nielsen.

Aarhus Letbane har forklaret den store afstand mellem tog og perron med, at perronerne flere steder buer.

- Det problem har man åbenbart ikke været opmærksom på. Og det undrer mig, siger Peter Bach-Nielsen.

Advokat om letbane-brøler: - Vi blev taget med bukserne nede

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce