Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Alternative forslag til nedrivning: Hæv broen med hydraulisk synkronløft

Bruuns Bro og arkaden med forretninger står til at blive revet ned og erstattet af en ny bro. Aarhus Byråd accepterer i sit høringssvar en nedrivning, men opfordrer Banedanmark til om muligt at genplacere arkaden på en ny bro. Foto: Flemming Krogh

Alternative forslag til nedrivning: Hæv broen med hydraulisk synkronløft

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Banedanmark har modtaget 31 høringssvar om elektrificering af Aarhus H. Heraf mener mere end hver tredje, at staten bør bevare Bruuns Bro/Arkade og banegårdens vandrehal. Banedanmark lover en grundig gennemgang af alle forslag.

Aarhus: Bevar Bruuns Bro og Bruuns Arkade med butikkerne og bevar vandrehallen på Aarhus Hovedbanegård. Sådan lyder opfordringen i mere end hver tredje høringssvar sendt til Banedanmark i forbindelse med en høring om VVM-undersøgelse af elektrificering af Aarhus H.

Høringen er netop afsluttet, og Århus Stiftstidende har fået aktindsigt i høringssvarene. Banedanmark har modtaget i alt 103 høringssvar om elektrificering af hele strækningen Aarhus-Aalborg. Heraf handler de 31 svar specifikt om Aarhus H, og 12 af dem argumenterer for at bevare bro/arkade og vandrehal.

Blandt høringssvarene er der flere alternative forslag til nedrivninger. En håndfuld foreslår Aarhus H flyttet til Eskelund eller Aarhus V ved motorvejen, men det forslag er på forhånd dømt ude på grund af tidligere beregninger (se faktaboks, red.) ligesom Aarhus Byråds flertal afviser det.

DSB vil flytte fra midtbyen: Bygger nyt værksted i Årslev

"Hæv broen"

Et andet forslag kommer fra butikkerne bag Bruuns Arkade. De gør opmærksom på, at Bruuns Bro står adskilt fra Bruuns Galleri og man må kunne skære Bruuns Bro fri ved Århus Stiftstidendes hus og hæve broen med hydraulisk synkronløft. De mener, det må være en langt billigere løsning end at sænke sporene eller at rive hele broen og arkaden ned. Samme forslag kommer også fra en Gregor Stenderup, der også mener, at vandrehallen på samme måde kan løftes, og at man må kunne indsætte andre bærende bjælker, der giver mere frihøjde og bagefter fjerne de gamle.

Sektionschef i Banedanmark Betina Lose svarer, at at man ikke har haft en hydraulikløsning med i overvejelserne.

- Men det er set før, at der kommer helt nye ideer i en høring, og det er helt normalt, at vi vil beregne på sådanne nye forslag, inden vi fremlægger vores undersøgelser for ministeren.

Et meget smallere ophæng

Et alternativt forslag kommer også fra pensioneret DSB ingeniør T. Allan Thomsen, Knebel, der peger på, at der findes en alternativ måde at lave kørestrøm under lave broer og tunneller, som er opfundet i Schweiz: Conductor rail. Vi kan ikke her gå ind i de tekniske detaljer, men det drejer sig om et ophæng, som er væsentligt mindre og dermed levner langt mere frihøjde. I Schweiz har man dermed kunnet undgå at nedrive/genopføre en række broer og tunneller.

- Conductor rail anvendes også i jernbanetunnelerne mellem Vesterbro og Østerbro i København og på værkstedet for el-tog ved Svanemølle station, netop for at spare dyre nedrivninger, skriver T. Allan Thomsen.

Til det forslag svarer Betina Lose, at det allerede er grundigt undersøgt, om man kan føre kørestrømmen ind på andre måder under Bruuns Bro og vandrehallen.

- Og det kan man under alle omstændigheder ikke. Og lige det tror jeg, vi har rigtigt godt styr på.

"Uoprettelige skader"

Blandt høringssvarene er også flere appeller om at bevare vandrehallen og broens arkade. Ikke mindst fra Lokalt Kulturmiljøråd i Aarhus, som er kommunens ekspertråd i kulturmiljøer. Rådet advarer mod uoprettelige og unødige skader på byens kulturmiljø, hvis man tillader at rive vandrehallen på Aarhus H og arkaden på Bruuns Bro ned.

Samme synspunkt har Foreningen Bykultur i Aarhus, der fremhæver, at Aarhus Hovedbanegård er bevaringsværdig. Flere privatpersoner og fagpersoner støtter de synspunkter og går i forbøn for banegården og vandrehallen fra 1929.

Ingen anbefalinger

Hos Banedanmark understreger sektionschef Betina Lose, at man vil læse alle høringssvar meget grundigt og beskrive dem i et samlet høringsnotat. Minister og politikere modtager også de oprindelige høringssvar.

- Uanset om loftet skal hæves, eller gulvet skal sænkes ved Aarhus H, er der tale om komplicerede løsninger. Så vi vil lave et oplyst grundlag for politikerne og beregne prisen på begge modeller. Men vi laver ingen anbefaling af det ene forslag frem for det andet, det bliver en ren politisk beslutning, siger Betina Lose.