Aros hænger kunst fra Den Kolde Krig på væggene

Inspektør Erik Nørager foran tre af Bernd Koberlings billeder. Foto: Axel Schütt

Aros hænger kunst fra Den Kolde Krig på væggene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aros har fundet markante værker fra 1980'erne frem. Mange af dem er udført af unge, eksperimenterende kunstnere, som er kendte og anerkendte i dag.

AARHUS: Michael Kvium, Erik A. Frandsen, Christian Lemmerz og Claus Carstensen er navne, kunstkendere nikker ja til. De kender dem. Ja, Frandsen er Kronprins Frederiks foretrukne kunstner.

Nu er de etablerede kunstnere. Men hvordan malede de eller lavede skulpturer før i tiden, for eksempel før den forkætrede Berlinmur faldt for 30 år siden?

Kunstmuseet Aros i Aarhus har benyttet sig af mærkedagen for Murens fald til at gå i magasinerne og finde værkerne frem. Museet har nemlig en virkelig god samling af de danske kunstnere fra dengang og i øvrigt nogle udenlandske kolleger til dem.

- Vi har en stor samling af kunst fra 1980'erne. Museet havde ikke så mange penge at købe for dengang, så vi købte samtidskunst, der ikke var så dyr som de ældre billeder. Der var en gruppe unge kunstnere, som kunne noget ganske spændende - og det kan de stadig, siger Erik Nørager, inspektør på det århusianske kunstmuseum i mange år.

Udlændingene er Bernd Koberling, Helmut Middendorf og Terry Atkinson, hvis værker tydeligt forholder sig til de store verdenspolitiske spændinger under Den Kolde Krig. Konflikten mellem øst og vest kan tydeligt aflæses i deres værker.

Udstillingen
Aros Aarhus Kunstmuseum. Udstillingen "Before the Fall of the Wall" med omkring 40 værker, skabt i 1980'erne af toneangivende kunstnere. Kan ses fra 31. august til 5. januar 2020 i Focus-galleriet.Udelukkende værker fra museets egen samling. Sætter fokus på den kreative eksplosion i dansk maleri i årene op til Berlinmurens fald.

I skarp kontrast til forbruger- og populærkulturens fremmarch bød perioden også på punkbevægelsen, anarkister, slumstormere og en stærk venstrefløj, der alle trods store interne forskelle stod i opposition til den herskende kapitalisme.
Væggene i galleriet har fået 1980'ernes farver. Her er inspektør Jakob Vengberg Sevel. Foto: Axel Schütt
Væggene i galleriet har fået 1980'ernes farver. Her er inspektør Jakob Vengberg Sevel. Foto: Axel Schütt

Samtidskunst i høj kurs

I Aarhus var også dengang et galleri med navnet Specta. I 1980'erne var det godt med på beatet af nutidskunst, og Aarhus-museet samarbejdede med det.

- Specta gav samtidskunstnerne en chance, også de udenlandske, og det er interessant at se, at danskerne har hentet inspiration hos dem, siger Erik Nørager.

Penge taler man ikke om i udstilingsverdenen, men Erik Nørager vil godt sige, at museet ikke ville have haft råd til at købe disse værker i dag.

- Med denne udstilling har vi villet se, hvad det betød for kunstnerne som den sidste generation at leve i skyggen af Muren. De reagerede markant anderledes end kunstnerne et årti tidligere, siger Jakob Vengberg Sevel, museumsinspektør på Aros og kurator på denne udstilling.

- Vi oplever antiideologier. Kunstnerne tror ikke længere på ideologier og systemer, men kun på sig selv, på eget udtryks kraft og på individet. Dyrk dig selv og dit eget. Det er den individdyrkelse, der kommer fuldt til udtryk i dag, siger Jakob Sevel.

Nils Erik Gjerdeviks værk med isbjørnen. Foto: Axel Schütt
Nils Erik Gjerdeviks værk med isbjørnen. Foto: Axel Schütt

Anti-ideologi

Museet har forsynet væggene i fokusgalleriet med de farver, gul, lilla, tyrkis, som var moderne for 30 år siden for at se, hvordan værkerne forholder sig til den ramme, de bliver sat i.

- Det er tydeligt, at farverne har afsat sig i værkerne. Kunstnerne kunne ikke male sig ud af tidsånden, men farverne er der, og der er en rå, indestængt kraft, en antiakademisk og intuitiv tilgang i nogle af værkerne, siger Jakob Sevel.

Også graffiti og fysiske elementer sniger sig ind i nogle af værkerne. For eksempel et stort bjørneskind i et af Nils Erik Gjerdeviks værker.

- Ja, siger Erik Nørager. Det var fyldt med mider, da vi købte det, for det var fundet på en affaldsplads. Vi måtte have det frysetørret, så miderne forsvandt. Men bjørnen giver mange associationer, for eksempel om en korsfæstelse. Sådan kan der læses så mange symboler i værkerne, hvis man går på opdagelse i dem.

- Det er ikke så længe siden, at jerntæppet faldt, men vi har en tendens til at glemme historien, og det vil vi med denne udstilling gerne minde publikum om, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten.

Kraftfuldt værk af Helmut Middendorf. Foto: Axel Schütt
Kraftfuldt værk af Helmut Middendorf. Foto: Axel Schütt
Her er Erik A. Frandsens værker fra 1980'erne. Foto: Axel Schütt
Her er Erik A. Frandsens værker fra 1980'erne. Foto: Axel Schütt
Christian Lemmerz har lavet skulpturen til venstre. Foto: Axel Schütt
Christian Lemmerz har lavet skulpturen til venstre. Foto: Axel Schütt

Aros hænger kunst fra Den Kolde Krig på væggene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce