Arriva fortsætter med pendlertrafik til og fra Aarhus

Arriva skal fortsat stå for en del af togtrafikken til og fra Aarhus. Arkivfoto: Kim Haugaard

Arriva fortsætter med pendlertrafik til og fra Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der bliver ingen ny operatør på en lang række jernbaner, der har været sendt i udbud. Arriva genvandt udbuddet.

KØBENHAVN: Det bliver fremover også Arriva, der skal transportere østjyske pendlere ind og ud af Aarhus på jernbanerne til og fra Silkeborg/Herning samt Viborg/Struer.

Det står klart, efter at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i dag har besluttet at tildele Arriva kontrakten om togtrafik på en række midt- og vestjyske jernbaner.

Det oplyser Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

Arriva skal stå for togtrafikken i perioden fra 13. december 2020 til 9. december 2028 med mulighed for op til to års forlængelse. Arriva har tilbudt en samlet pris på godt 1,6 mia. kroner for alle 10 år - der er dermed udsigt til en besparelse på godt 30 procent for hver kørt km sammenlignet med ministeriets nuværende kontrakt med Arriva Tog A/S.

Arriva fortsætter på de grønne og den gule strækninger og overtage de to røde strækninger. Den blå skal fremover trafikeres med tog fra Lemvigbanen. Illustration: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Arriva fortsætter på de grønne og den gule strækninger og overtage de to røde strækninger. Den blå skal fremover trafikeres med tog fra Lemvigbanen. Illustration: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

Høj service og punktlige tog

- Vores erfaringer med udbud af den midt- og vestjyske togtrafik viser, at det giver god mening for passagererne og skatteyderne at konkurrenceudsætte togtrafik. I de to første kontraktperioder har vi fået både billigere og mere punktlig togtrafik med et højt serviceniveau til passagererne. Jeg forventer, at Arriva vil fortsætte den udvikling og levere høj service og punktlige tog i den kommende kontraktperiode - også på Svendborgbanen, oplyser transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen.

Udbuddet omfatter de strækninger, der i dag betjenes af Arriva, samt Vejle-Struer og Odense-Svendborg, der i dag betjenes af DSB, og de to strækninger Tønder-Niebüll og Varde-Nørre Nebel.

Trafikken på strækningen Skjern-Holstebro overdrages sammen med tre togsæt til Region Midtjylland. Her skal Lemvigbanen stå for trafikken.

Samme serviceniveau

Antallet af afgange og kravene til punktlighed og kundetilfredshed videreføres fra den nuværende kontrakt.

Ministeriet modtog tre tilbud. Tildelingen følger udbudsbetingelserne og er givet til den tilbudsgiver, som har tilbudt den laveste pris, der er nærmere specificeret i den udbudte kontrakt.

Tildelingen er en udmøntning af den politiske aftale om merudbud af togtrafik, som regeringen har indgået med et bredt politisk flertal (Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, SF, Radikale Venstre og Alternativet).

Arriva overtog driften på hovedparten af de strækninger, som selskabet fremover skal køre på tilbage i januar 2003.

Arriva fortsætter med pendlertrafik til og fra Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce