Aurora får kongeplads i Aarhus Havn

Honnørkajen har fået en helt ny fastligger: Forskningsskibet Aurora. Tredive dage om året er universitetsskibet dog på havet. Skibet er det fjerde i rækken af forskningsskibe under universitetets flag. Foto Axel Schütt.

Aurora får kongeplads i Aarhus Havn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus Universitets nye forskningsskib er helt unikt indrettet, og døbes i dag ved starten af Forskningens Døgn.

Aarhus Universitet har fået et helt nyt og unikt forskningsskib. Så der er vel ikke noget at sige til, at det med fast kajplads på Honnørkajen har skubbet Kongeskibet Dannebrog lidt til side.

Vi tager en rundtur på det første forskningsskob, der er bygget i DK i de seneste 30 år: Til artikel på forskningens dag fredag, hvor universitets skibet også navngives i aarhus 
 Vi møder formanden for Skibsgruppen: Peter Grønkjær.
Vi tager en rundtur på det første forskningsskob, der er bygget i DK i de seneste 30 år: Til artikel på forskningens dag fredag, hvor universitets skibet også navngives i aarhus Vi møder formanden for Skibsgruppen: Peter Grønkjær.
Foto: Axel Schütt

Skipper Torben Vang er ekstremt stolt, når han står på broen. Aurora, der døbes i dag af miljøminister Kirsten Brosbøl (S), er noget nær den ultimative drøm for forskere med hang til havet.

Aurora døbes i dag
<p>Forskningsskibet Aurora får sin dåb i dag fredag, når miljøminister Kirsten Grosbøl giver den som skibets gudmor ved champagnedåben klokken 15.30 på Honnørkajen, kajplads 10, Revalsgade, Aarhus Havn.</p>

<p>Institut for Bioscience og Institut for Geoscience ved Aarhus Universitet er fælles om driften og indkøbet af det fjerde forskningsskib ved universitetet.</p>

<p>Prisen er 40 mio. kroner, og Aurora er tre gange større end universitetets hidtidige forskningsskib.</p>
Se Aurora i Forskningens Døgn
<p>Aarhus Universitets nye forskningsskib har knap forladt værftet, før det på Forskningens Døgn ? i dag ? indtager sin faste fortøjning på Honnørkajen i Aarhus Havn. Der er åbent skib</p>

<p>Fredag kl. 15-18</p>

<p>Lørdag kl. 11-14</p>

<p>Søndag kl. 11-14</p>

<p>Aurora er 8,5 meter i bredden og 28 meter i længden. Max hastighed: 11 knob. Areal agterdæk: 75 kvadratmeter. Areal messe/undervisningsrum: 30 kvadratmeter</p>

<p>Aurora har plads til 14 personer ? inkl. besætning - og kan deltage i togt af op til 10 døgns varighed. Skibet har laboratorierum og er totalt fleksibelt med kraner, spil og udstyr, som kan monteres alt efter opgaven. Det er et multifunktionelt forskningsskib</p>
Mød fremtidens fødevarer
<p>Forskningens døgn er - lige nu!</p>

<p>Grib dagen og tag med på Forskningens Døgn på Aarhus Universitet i dag kl. 13-17.</p>

<p>Årets tema er Food In The Future ? Fremtidens Fødevarer.</p>

<p>Kig på nettet ? klik ind på: au.dk/fd.</p>

<p>Her finder du hele programmet, hvor Aarhus Universitet inviterer indenfor i S-Bygningen, Fuglsangs Allé 4.</p>

<p>Et imponerende program møder dig, og du kan blive klogere på den nyeste viden om mad med emner som: Køn mad, bacon, bonderøve og kogekoner, superfood og seafood, økologi og stenalderkost.</p>

<p>Danmarks dygtigste forskere serverer hele herligheden om fødevarer for dig i et intensivt program.</p>

<p>Oplev alt fra DM i hjemkundskab til tang ? som seafood, historien om den senmoderne madkultur. Eller find ud af, om kartoflerne skal skrottes til fordel for grøntsager.</p>
Fleksibilitet er nøgleordet ombord på Aurora. Her ses A-bommen på agterdækket. Den er placeret bagerst på dækket, så den ikke generer gøremålene på selve dækket. Bommen bruges typisk til at arbejde med teknisk udstyr, som skal i vandet. Foto: Axel Schütt.
Fleksibilitet er nøgleordet ombord på Aurora. Her ses A-bommen på agterdækket. Den er placeret bagerst på dækket, så den ikke generer gøremålene på selve dækket. Bommen bruges typisk til at arbejde med teknisk udstyr, som skal i vandet. Foto: Axel Schütt.
Foto: Axel Schütt

Han er nu klar til at sejle på sit tredje forskningsskib i universitetets og forskningens tjeneste. Men hvilket ét af slagsen - som århusianerne i øvrigt kan opleve som åbent skib hele weekenden.

Formand for skibsgruppen på Aarhus Universitet, Peter Grønkjær, tv., og skipper Torben Vang ses her på Auroras bro. Bag skippers styreplads - lidt forsænket i styrehuset - har forskerne deres egen plads med al elektronik, så de uforstyrret kan arbejde - og skipper kan holde kursen. Foto: Axel Schütt.
Formand for skibsgruppen på Aarhus Universitet, Peter Grønkjær, tv., og skipper Torben Vang ses her på Auroras bro. Bag skippers styreplads - lidt forsænket i styrehuset - har forskerne deres egen plads med al elektronik, så de uforstyrret kan arbejde - og skipper kan holde kursen. Foto: Axel Schütt.

»Aurora er tre gange så stort som vores tidligere skib. Fleksibiliteten og de mange muligheder for at fastgøre udstyr og containere på dækket er unik. Vi kan samtidig indrette og ændre laboratorier alt efter behovet for forskning - eller til virksomheder, som chartrer os. Messerummet er også fleksibelt: Der kan være undervisning, forskning og konferencer. Det er unikt,« siger skipperen.

Han skal være på havet omtrent 150 dage om året. Aurora kan klare togter op til 12 dage med en halv snes forskere ombord.

Aurora er - for 40 mio. kroner - det første danske forskningsskib, der er bygget i 30 år. Men hvilke 28 meter, universitetet har fået! Private firmaer kan hyre sig ind for 28.000 kroner per døgn - eksklusive diesel, forstås.

Sproget ombord er internationalt. Det er nemlig forskere fra hele verden, som søger de store muligheder, skibet giver med sin bro, hvor skipper står øverst og forskerne lige et niveau under. Sådan, at alle kan arbejde sammen - uden at forstyrre hinanden.

Morgendagens skib

»Der er tænkt på hver en detalje, og det er skibets force. Aurora er gudinden for morgenrøden. Vi tænker på morgendagen. Vi har tjekket 30 forskellige forskningsskibe ud verden over, og vi har plukket det bedste ud fra hvert skib. Det kommer Aurora til gode,« siger Peter Grønkjær, der er formand for universitetets skibsgruppe og har sejlet med de tre foregående forskningsskibe fra »den højere læreanstalt«.

Aurora skal lave geologiske undersøgelser af havbunden, det skal tage forureningsprøver, det skal fiske efter specifikke fiskebestande.

Opgaverne bliver mangeartede og uforudsigelige. Men skibet er indrettet så fleksibelt, at der er taget højde for næsten alle havets mange uforudsigelige udsigter.

»Tyra, vores tidligere forskningsskib, havde begrænsninger. Aurora er 10 gange større på alle områder, så at sige. Fra Skagen til Østersøen i de forskellige farvande, vi oplever her, kan vi arbejde, kortlægge og forske - i modsætning til tidligere. Vi kan gå ud i hårdere vejr - og vi kan gå 700 meter ned i norskereden. Vores »søsygerate« bliver mindre,« siger Peter Grønkjær.

»Fleksibiliteten er det vigtigste. Forskere fra alle universiteter kan komme ombord, vi har en ekstraordinær service med undervisningslokaler - og vi tilbyder togter til industrien og private firmaer,« siger skipper Torben Vang.

Udstyret er topmoderne.

»Vi kan spore en tabt mobiltelefon ned til 400 meters dybde. Udstyret er det bedste - og det kan skiftes ud alt efter opgaven. For eksempel dynamisk positionering. Det vil sige, at vi ikke har noget anker, men til gengæld med en meters nøjagtighed kan ligge stille på positionen lige der, hvor vi skal være, mens der forskes,« siger skibets øverste chef, Peter Grønkjær.

I syv år har arbejdet været i sving med at udvikle og på værftet A/S Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri at rigge Aurora til. Nu har Aurora fået fast plads i Aarhus halvdelen af året på Honnørkajen, når det ikke farter de danske og nordiske farvande tyndt.

»Der er taget højde for det meste, og vores søsygerate bliver mindre blandt forskerne. Det er der nemlig også tænkt på gennem stabiliteten,« siger skipper.

Og så kan århusianerne i øvrigt opleve Aurora halvdelen af året, når det ligger i Aarhus Havn, på selveste Honnørkajen - hvis altså Dronningens Dannebrog ikke lige kommer forbi.

Aurora får kongeplads i Aarhus Havn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce