Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Banedanmark vil af med Bruuns Arkade

som denne visualisering viser, vil Banedanmark opføre en ny Bruuns Bro så smal, at der ikke bliver plads til at genopføre arkaden. Vil en investor gøre det, skal han også betale, hvad det koster at gøre broen så bred, at der bliver plads til bygningerne. Visualisering: Banedanmark

Banedanmark vil af med Bruuns Arkade

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Når jernbanen skal elektrificeres og Bruuns Bro bygges højere, vil Banedanmark ikke genopføre Bruuns Arkade. Det fremgår af nyt notat.

AARHUS: Den blot 14 år gamle Bruuns Arkade står i den grad til at blive ofret på elektrificeringens alter.

Årsagen er Bruuns Bro, som arkaden er bygget oven på. Broen er så lav, at der ikke er plads til både tog og de køreledninger, der skal sikre dem strøm. Banedanmark ønsker derfor at rive Bruuns Bro ned og opføre en helt ny bro - uden Bruuns Arkade.

En omdiskuteret beslutning, fremgår det af den høringsproces for hele elektrificeringen af jernbanen mellem Aarhus H og Lindholm. Høringsprocessen foregik i sidste efterår, og nu har Banedanmark lavet et høringsnotat, hvori styrelsen kommenterer de næsten 200 høringssvar.

På spørgsmålet: "Hvorfor genopføres Bruuns Arkade ikke" svarer Banedanmark, at indtænkningen af arkaden i en ny bro ikke er en del af rammerne for Banedanmarks projekt.

"Banedanmark må bygge det, der er nødvendigt og tilstrækkeligt for Banedanmarks projekt," fastslår styrelsen.

Minister om Bruuns Bro: Ikke et svært valg
M.P. Bruuns Bro
Ender Banedanmark med at rive Bruuns Bro ned og erstatte den med en ny, bliver den bro nummer tre, der forbinder Frederiksbjerg og midtbyen. Den første bro åbnede 22. juni 1875 - i øvrigt så forsinket, at entreprenøren, Aalborg-firmaet Brødrene Vang, blev idømt en bod på 1000 rigsdaler.

Broen blev med årene for lille til at rumme trafikken til og fra Frederiksbjerg, der fra 1875 til 1900 voksede fra 2000 til 10.000 indbyggere.

Derfor blev den første bro i 1920 revet ned og erstattet af en midlertididg træbro, mens en ny bro blev opført. Den åbnede for trafik i august 1922.

Kilde: AarhusWiki

Ekspropriation

De syv butikker i Bruuns Arkade skal selvsagt have en økonomisk kompensation, hvis deres ejendom rives ned.

"Dette vil blive gennemført via en ekspropriationsforretning, og erstatningen vil blive fastlagt af ekspropriationskommissionen, der er uvildig myndighed," skriver Banedanmark.

Med den tilføjelse, at hvis der i Aarhus er et politisk ønske om at genopbygge Bruuns Arkade, så må Aarhus Kommune selv til lommerne. Eller overtale en byggeudvikler til at finansiere byggeriet.

Og det bliver ganske overordentligt dyrt.

Årsagen er, at Banedanmark planlægger at opføre en ny bro, der er smallere end den Bruuns Bro, vi kender i dag. Og Banedanmark betaler ikke for at bygge broen så bred, at der bliver plads til at genopføre Bruuns Arkade.

"Disse omkostninger vil således skulle findes ved lokale parters medfinansiering, da det ikke er en del af elektrificereringsprojektet," fastslår Banedanmark i sit høringsnotat.

Advokat på sagen

De syv forretningsdrivende i Bruuns Arkade ejer selv deres lokaler. Og de nægter at overgive sig uden kamp.

Marianne Andersen, indehaver af slikbutikken, Stiftens Caramella, fortæller, at de syv har hyret en advokat. Mere ønsker hun ikke at sige lige nu.

- Jeg vidste godt, at høringsnotatet var på trapperne, men jeg har ikke set det eller drøftet det med vores advokat. Vi har aftalt, at inden vi har gjort det, udtaler vi os ikke, siger Marianne Andersen.

Det nytter ikke de forretningsdrivende at klage deres nød til Aarhus Byråd. Et byrådsflertal går nemlig ind for en nedrivning af Bruuns Bro i stedet for alternativet: At skaffe plads til både tog og køreledninger ved at sænke skinnerne under Bruuns Bro og ud i Banegraven.

Til gengæld henter de støtte hos Det Lokale Kulturmiljøråd, der i sit høringssvar kalder en fjernelse af Bruuns Bro et "endog meget stort tab for Aarhus, som Det Lokale Kulturmiljøråd på ingen måde kan anbefale og samtidig ønsker at benytte lejligheden til at advare kraftigt imod".

Bruuns Arkade er tegnet af Exners Tegnestue og opført 2002 - 2003.