Bøvl og tabt indtjening: Kæmpe udgift at få besøg af rotter

Rotter er snu dyr. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen, at virksomheder, der har med fødevarer at gøre, lukker i 48 timer.Foto: Kim Haugaard

Bøvl og tabt indtjening: Kæmpe udgift at få besøg af rotter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fødevaremyndighederne anbefaler to dages nedlukning, hvis der konstateres rotter i en butik eller en restaurant, og det kan koste stedet dyrt i tabt omsætning.

AARHUS: Hvis en butiksejer eller restauratør ser en rotte pile over gulvet eller finder rottelort et sted i baglokalet, kan man ikke fortænke vedkommede i at tænke "Åh nej!".

For som regel koster det kassen, inden stedet igen kan erklæres rottefrit.

- Når der er konstateret rotter i virksomheder, der har med fødevarer at gøre, anbefaler vi ejeren at lukke stedet fuldstændig ned i 48 timer, siger Henrik Kjær, sektionsleder i fødevarekontrollen FødevareNordØst.

- Det er ikke et lovkrav. Når vi anbefaler det, skyldes det, at rotten er et meget snu dyr, siger han.

- Vi oplever eksempler på, at steder, der kun lukkes ned 24 timer, efterfølgende erklæres rottefrit område - og så viser det sig senere, at rotterne alligevel ikke er udryddede.

Ofte strør rottefængerne mel rundt i lokaler, der er lukket ned. Så kan man se, om skadedyrene er aktive om natten.

- Men det sker, at rotter forholder sig i ro den første nat efter at en butik eller fødevarevirksomhed er lukket ned. Først nat nummer to dukker de op. Derfor anbefaler vi en to døgns nedlukning, siger Henrik Kjær.

Tabt omkostning

To døgns nedlukning betyder i sagens natur tabt omkostning. En omkostning, som ofte bliver endnu større, hvis det viser sig, at rotterne ikke er væk.

- Hvis det er tilfældet, anbefaler vi yderligere to døgns nedlukning, siger rotteeksperten fra fødevaremyndighederne.

Læg dertil, at lokalerne, hvor der er konstateret rotter, skal decinficeres og rengøres efter alle kunstens regler. Og at eksempelvis en restaurant eller fødevarebutik kan miste goodwill. Så har vi en regning, som kan vokse sig stor.

Hvis alt tyder på, at bekæmpelsen med de tilkaldte rottefængere går, som den skal, nøjes Fødevarekontrollen med at se til til fra sidelinjen. Den er ikke ude for at kontrollere samtlige rotte-anmeldelser.

- Men en del virksomheder får besøg af os, siger Henrik Kjær.

Fødevarekontrollen går blandt andet op i at undersøge, om der er lukket effektivt af, så skadedyrene ikke kan komme ind til fødevarerne.

- Selv det mindste hul kan en mus komme ind af. Og er det bare lidt større, kan rotter også komme ind, siger Henrik Kjær.

Fødevarekontrollen møder som regel kun velvilje, når den kommer på besøg hos en rotte-ramt virksomhedsejer.

- Alle er i sagens natur interesseret i, at problemet bliver løst så hurtigt som muligt. Ikke mindst fordi regningen kan vokse sig så stor, som tilfældet er, siger Henrik Kjær.

Bøvl og tabt indtjening: Kæmpe udgift at få besøg af rotter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce