Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Boligforening - nu med el-delebil til beboerne

Søren Rasmussen, der bor i Boligkontoret Aarhus' afdeling i Reginehøj, har tidligere haft sin egen bil, men nu har han tegnet et abonnement på delebilsordningen. Det betaler han 99 kr. for om måneden. Derudover betaler han en takst for det antal kilometer, han kører og for den tid, han har bilen. Foto: Axel Schütt

Boligforening - nu med el-delebil til beboerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Boligkontoret Aarhus har sammen med firmaet Tadaa! rullet 10 el-delebiler ud til beboerne i 2.300 af boligforeningens lejemål. I Reginehøj bruger Søren Rasmussen delebilen som supplement til cykel og bybus.

AARHUS: Når turen ikke kan klares på cykel og ikke lige passer med en bybus, tager Søren Rasmussen sin smartphone frem, trykker på en app og reserverer en bil til det tidspunkt, han skal bruge den.

En el-delebil endda.

Og den holder så klar til ham stort set lige uden for gadedøren på Reginehøjvej.

Aarhus er vært for deleøkonomisk folkemøde
Det koster mig vel omkring 300 kr. om måneden at have bil på den måde
Søren Rasmussen, beboer i Boligkontoret Aarhus afdeling på Reginehøj

Kort betænkningstid

Den 54-årige handicaphjælper bor i Boligkontoret Aarhus' afdeling i Reginehøj. Den er en af en række afdelinger, der er omfattet af et samarbejde mellem Boligkontoret Aarhus og delebils-operatøren Tadaa!

To af de foreløbig i alt 10 dele-el-biler, boligforeningen har rullet ud, har faste pladser og ladestandere i Reginehøj.

- Da ordningen startede i efteråret 2016, skulle jeg lige se den an, men der gik ikke meget mere end 14 dage, før jeg tegnede et micro-abonnement, fortæller Søren Rasmussen.

Bil for 300 kr. om måneden

Det abonnement betaler han 99 kr. for om måneden. Derudover betaler han en takst for det antal kilometer, han kører og for den tid, han har bilen.

- Det koster mig vel omkring 300 kr. om måneden at have bil på den måde, siger Søren Rasmussen og fortsætter:

- Før var jeg med i en anden delebilordning. Det var en dieselbil, hvor det her er en mere miljøvenlig el-bil. Samtidig holder Tadaa!-bilen næsten lige udenfor gadedøren, mens jeg skulle gå en kilometer for at komme hen til den tidligere delebil.

Søren Rasmussen, der tidligere har haft sin egen bil.

- Jeg sparer 4.000 kr. om måneden ved ikke at have bil. Og så er det fint at kunne booke el-delebilen, når jeg skal bruge bil til for eksempel at hente min datter eller til at komme til Bering, hvor jeg spille amatørteater, siger han.

Deleøkonomi giver mening

Direktøren for Boligkontoret Aarhus, Morten Homann, er stolt af, at boligforeningen med 10 el-delebiler på gaden er Tadaa!s største samarbejdspartner.

- I en boligforening som vores giver den type af deleøkonomi mening. Vi udnytter det fællesskab, der ligger i deleøkonomi. Det er til gavn for mange af vores beboere. Samtidig får vi færre biler på vejene - og flere af dem, der kører, er elbiler, siger Morten Homann.

Boligforeningen startede samarbejdet med Tadaa! I august 2016. I dag har 2.300 lejemål mulighed for at booke en el-delebil. Og flere får muligheden senere i år.

- Den første delebil fik vi til vores afdeling i Skæring, hvor mange beboere syntes, at der var for langt mellem busserne. Siden har vi rullet mange ud længere inde i byen, i Charlottehøj, Kalmargade og Vorrevangen blandt andet, fortæller Morten Homann.

Bred interesse

Han oplever, at beboerne har taget godt imod delebilerne.

- Nogle har fortalt, at de nu ligefrem har afskaffet egen bil nummer to. Der er ingen tvivl om, at det her kommer til at erstatte en del eksisterende biler. Tommelfingerreglen er, at en delebil erstatter fire biler, siger boligforeningsdirektøren og fortsætter:

- Der er bred interesse for ordningen. Der er unge, der ikke selv har bil, der bruger den. Der er børnefamilier, der bruger el-delebilen i stedet for at have bil nummer to. Og der er ældre, der nu kan klare sig uden at have bil.

For boligforeningen er udgifterne til at overse. Den stiller de nødvendige p-pladser til rådighed og bekoster opstilling af ladestandere. Resten betaler beboerne selv gennem abonnementer og forbrug.

Beboere bag rattet

Tadaa! har totalt 17-18 el-delebiler på gaden i Aarhus. De fleste altså med boligforeningens beboere bag rettet.

- Men vi har for eksempel også en aftale med Pakhusene på Aarhus Ø, hvor der er to el-delebiler, siger firmaets marketingmanager, Signe Hollesen.

Hun slår fast, at delebiler er relevante for alle, der kører mindre end 5.000 kilometer om året og ser optimistisk på fremtiden for delebiler.

- Vi ser el-delebiler som et stykke pionerarbejde. Alt peger mod, at færre af os i fremtiden vil have egen bil. Nu er det et spørgsmål om, at folk skal vænne sig til tanken og stole på, at bilen er der, når de har bestilt den og skal bruge den, siger Signe Hollesen.