Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bruuns Bro bliver bevaret: I stedet sænkes sporene

Foto: Axel Schütt

Bruuns Bro bliver bevaret: I stedet sænkes sporene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En bred kreds af Folketingets partier har valgt en el-togsløsning, hvor Bruuns Bro, arkaden på Bruuns Bro og vandrehallen på banegården bliver bevaret. I stedet skal sporene sænkes under broen og banegården.

AARHUS: Bruuns Bro skal alligevel ikke rives ned og bygges op på ny for at give plads til at køreledningerne til fremtidens el-tog kan føres under den. I stedet bliver sporene sænket for at skaffe den nødvendige plads.

Det har partierne bag togfonden i dag besluttet på et møde med transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Her præsenterede BaneDanmark de to løsningsmodeller. Politikerne valgte den billigste - og den der giver Aarhus færrest gener.

En nedgravning af sporene vil koste 209 mio. kr., mens det vil koste 273 mio. kr. at rive bro og vandrehal ned og bygge dem op igen.

Den bedste løsning

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen har engageret sig meget i bevaringen af Bruuns Bro og glæder sig over beslutningen.

- Jeg jubler meget. Vi får den bedste løsning - og sparer endda penge, siger han.

Venstre er ikke blandt partierne bag togfonden. det er Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, de radikale, SF og Enhedslisten.

Bruuns Bro bliver bevaret: I stedet sænkes sporene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.