Bruuns Bro er reddet, men Vandrehallens skæbne er fortsat usikker

Vandrehallen på Aarhus Hovedbanegård risikerer stadig at skulle rives ned for at der kan føres køreledninger under det. Det kan blive resultatet, hvis politikerne beslutter at forlænge perronerne på Aarhus Ø mod øst - ind under vandrehallen. Den beslutning er udskudt - muligvis helt til 2021. Foto: Kim Haugaard

Bruuns Bro er reddet, men Vandrehallens skæbne er fortsat usikker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus H skal have længere perroner, fordi fremtidens tog bliver længere. Muligvis bliver det først afklaret i 2021, om udvidelsen skal gå mod vest eller mod øst og ind under Vandrehallen, der så vil skulle rives ned og genopbygges. Den manglende afklaring bremser planlægning af ny busterminal i direkte tilknytning til banegårdens vandrehal.

AARHUS: Selvom Bruuns Bro bliver bevaret, er der ingen garanti for at banegårdens vandrehal med nedgange til perronerne også bliver det.

Da partierne bag Folketingets Togfond-aftale onsdag blev enige om en løsning, hvor sporene bliver gravet 40-50 centimeter ned for at skaffe plads under Bruuns Bro til køreledningerne til fremtidens el-tog, tog de ikke stilling til en løsning på perronforholdene på Aarhus H.

Forventningen er, at fremtidens tog til timedrift mellem landets store byer bliver væsentligt længere, en togene er i dag. Derfor opererer Banedanmark med perronlængder på op til 320 meter. Her kan man vælge at forlænge perronerne mod vest - mod Frederiks Bro - eller mod øst ind under vandrehallen, hvor man vil støde på det samme problem med at få plads til køreledningerne, som det er tilfældet under Bruuns Bro.

Her kan der altså stadig blive tale om, at vandrehallen skal rives ned for at blive hævet - og eventuelt genopbygget med dele af de gamle materiale og i samme stil.

Partierne valgte efter indstilling fra Banedanmark at udskyde perron-afgørelsen, til der er overblik over, hvad det er for tog, der bliver købt ind til timeplanen, og hvor lange togsæt man kommer til at køre med til og fra Aarhus H.

I værste fald kan beslutningen om perronerne først træffes i slutningen af 2021.

Billigste løsning er dyrest

Perronløsningen mod vest er den billigste. Skønnet pris godt 260 mio. kr., mens prisen for østløsningen er små 300 mio. kr.

Alligevel anbefaler Banedanmark øst-løsningen med perroner ind under en ombygget vandrehal.

Forklaringen er, at den løsning kan laves uden i nævneværdig grad at genere togtrafikken og de rejsende, mens arbejdet med at lægge spor om og føre perronerne videre mod vest vil betyde, at mindst halvdelen af togtrafikken i et år ikke vil kunne køre til og fra Aarhus H. I stedet vil der for regionaltogenes vedkommende skulle indsættes togbusser mellem Aarhus H og Viby/Skanderborg og mellem Aarhus H og Hinnerup/Langå.

Banedanmark anslår, at vest-løsningen vil påføre DSB og Arriva ekstra omkostninger og indtægtstab på mellem 125 og 145 mio. kr. i den periode arbejdet står på. Derudover vil der være et samfundsmæssigt tab på 32-43 mio. kr., fordi pendlere og andre rejsende får forlænget rejsetiden.

Dermed bliver vest-løsningen altså i det store regnestykke betydeligt dyrere, end øst-løsningen, der vil kræve nedrivning og genopførelse af vandrehallen.

Bremser ny busterminal

Udskydelsen af perronbeslutningen til måske først i 2021 er lidt af en streg i regningen for planerne om at bygge en ny busterminal i direkte tilknytning til vandrehallen, en udvidelse af Bruuns Galleri og byomdannelse på området, hvor rutebilstationen ligger i dag og på strækningen op ad Ny Banegårdsgade.

Hele den operation skal nemlig starte med en ny busterminal - og udvidelse af Bruuns Galleri - med niveaufri adgang fra vandrehallen til begge dele. Det arbejde kan man ikke komme i gang med, så længe man ikke ved, om det ender med en vandrehal i samme niveau som i dag - eller en vandrehal hvor gulvet er hævet 40-50 centimeter for at give plads til køreledninger under vandrehallen.

Rådmand: Fint arkaden bevares

- Da Banedanmark for et år siden lavede en høring, skulle vi forholde os til såvel elektrificeringen af Aarhus H som til perronudvidelsen. Vi forholdt os i byrådet til det som et samlet hele. Nu vælger Folketinget så kun at træffe beslutning om den ene del. Det betyder, at vi stadig står tilbage med nogle vigtige skridt i byudviklingen, som vi ikke kan komme videre med. Det er ærgerligt, siger teknisk rådmand, Kristian Würtz (S) og fortsætter:

- Samtidig er jeg også meget tilfreds med, at vi nu har en afklaring med hensyn til elektrificeringen. Det er et vigtigt skridt for, at vi kan få nedbragt rejsetiden mellem landsdelene.

Er du ked af, at vi ikke får en ny Bruuns Bro med den løsning, Folketings-partierne har valgt?

- Næh, men ingen kan vel være begejstrede for en gammel bro, der alligevel skal udskiftes på et tidspunkt. Derimod synes jeg, at det er rigtig glimrende, at arkaden på Bruuns Bro nu kan blive stående, siger rådmanden.

Bruuns Bro er reddet, men Vandrehallens skæbne er fortsat usikker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce