Bundsgaard vil udnytte 'finte' til at få Marselistunnel i gang

Et nyt kæmpebyggeri i København kan være godt nyt for en kommende Marselistunnel i Aarhus. Arkivfotos: Scanpix & Axel Schütt

Bundsgaard vil udnytte 'finte' til at få Marselistunnel i gang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gigantisk ø-projekt i København kan bane vejen for en Marselistunnel i Aarhus, lyder forhåbningen fra Aarhus' borgmester.

AARHUS: Et af de mest omdiskuterede byggeprojekter i Østjylland, Marselistunnelen, er atter på nyhedstapetet i Aarhus.

Årsagen skal findes i hovedstaden, hvor planer for en helt ny ø med egen havnetunnel og plads til 35.000 indbyggere, fredag blev offentliggjort.

Projektet i København bygger nemlig på en teknisk finte, hvor man deler projektet op via datterselskaber, så stat og kommune kommer til at eje hver sin halvdel. På den måde kommer anlægsudgifterne ikke til at have betydning for hovedstadens anlægsramme. Det skriver Jyllands-Posten.

Som det ser ud nu, skal staten nemlig ikke betale for den 1,5 milliarder kroner dyre Marselistunnel i Aarhus, der i stedet skal finansieres af Aarhus Havn og af dækningsafgiften. Men Aarhus Kommune kan heller ikke låne penge af staten til projektet på grund af det anlægsloft, som regeringen har lagt over kommunernes forbrug til infrastruktur, skoler, daginstitutioner og idrætsfaciliteter.

Derfor kigger man i Aarhus mod "finten" med at dele projektet op mellem stat og kommune, så udgifterne ikke ødelægger anlægsrammen i Aarhus.

- Vi arbejder på den (løsningen, red.). Men hvis man skal være helt sikker på at undgå, at det stopper for byggeri af daginstitutioner, skoler og andre veje i Aarhus, er det vigtigt, at staten er med på, at vi kan lave det gennem en selskabsgørelse, siger Jacob Bundsgaard (S) til Jyllands-Posten.

Ministeriet har tre gange sagt nej til at støtte Aarhus økonomisk, fordi kommunen skal overholde det såkaldte anlægsloft.

Rådmand Bünyamin Simsek (V) ville i marts have genberegnet og undersøgt, hvad prisen er for en boret tunnel dybt nede i jorden, så man kunne slippe for fem års byggekaos.

Den seneste vurdering lyder på, at arbejdet med at anlægge tunnelen kan gå i gang tidligst i 2020. Samme år som Molslinjen flytter deres færgeterminal til Sydhavnen.

Bundsgaard vil udnytte 'finte' til at få Marselistunnel i gang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce