Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Busruter døjer med elendig økonomi

Formand Bent Hansen (S) fra Region Midtjylland kan se en lang række regionale busruter, der er meget langt fra at være selvfinansierende. Arkivfoto.

Busruter døjer med elendig økonomi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Passagertællinger og beregninger af ruternes økonomi viser en bustrafik under pres. Region Midtjylland vil endevende området, og Landdistrikternes Fællesråd advarer mod at ødelægge sammenhængskraften mellem land og by.

ØSTJYLLAND: Miserabel økonomi og langt mellem passagerne.

Ifølge beregninger og passagertællinger fra Region Midtjylland er det virkeligheden for en pæn portion busruter i Østjylland.

Regionsrådsformand Bent Hansen oplyser, at billetsalg og andre indtægter på en regional busrute gerne skal betale halvdelen af omkostningerne ved at drive en busrute. Men for eksempelvis Rute 502 i Skanderborg Kommune dækker indtægterne kun 12,6 procent af regningen for bussens kørsel.

- Økonomien i busdriften er virkelig tung. Det er kun en meget lille del af ruterne, som når op på 50 procent i selvfinansiering. Vi bliver normalt ekstra opmærksomme, når en busrute kommer under en selvfinansiering på 50 procent. Selvfinansieringen er ikke det eneste parameter i vurderingen af en rute, men vi har i sidste ende en forpligtigelse til at få budgettet på området til at balancere, siger formand Bent Hansen (S) fra Region Midtjylland.

Billetpriserne får igen et hak i vejret
Busserne og pengene
De seneste 10 år er Region Midtjyllands udgifter til kollektiv trafik steget. Region Midtjylland oplyser, at det skyldes nye udbud, investeringer i it-systemer i busserne og høje omkostninger ved introduktion af Rejsekortet. Ifølge regionen har opstarten af den østjyske letbane i 2017 og 2018 kun mindre økonomisk betydning.

Kollektiv trafik koster i år 315 millioner kroner - eller cirka 52 procent af Region Midtjyllands samlede budget for det, som hører under 'Regional Udvikling'. I 2007 var tallet ca. 40 procent. Udgiften i 2018 står til at stige yderligere til 325 millioner kroner.

Region Midtjyllands offentliggjorde fredag 7. juli en bruttoliste over mulige busbesparelser. Den blev sendt i en høring, der egentlig skulle strække sig til udgangen af august. Nu vælger regionsrådet sandsynligvis at lave om på det planlagte forløb, så der ikke introduceres nedskæringer i år. I stedet skal der være et oplæg klar til næste års budgetforhandlinger i Region Midtjylland i forbindelse med politikernes økonomiske planlægning for 2019.

Udgifterne stiger

Region Midtjylland offentliggjorde i begyndelsen af juli et oplæg til besparelser på busruter i hele det midtjyske område.

Listen kom efter 10 år med stigende udgifter til kollektiv trafik. Ifølge Region Midtjylland har stigende udgifter til finansieringen af regionale busruter skabt en økonomisk udfordring i form af et overforbrug på omkring 35 millioner kroner årligt.

Avisen har fået indsigt i passagertallene og økonomien bag de østjyske busruter på listen. Ifølge de seneste passagertællinger er der i gennemsnit mellem ni og 23 passagerer per afgang i de østjyske busser på listen, og ingen af ruterne er i nærheden af at have balance i økonomien.

Rute 103 mellem Aarhus og Hou klarer sig bedst. Billetsalget og andre indtægter kan finansiere 62,2 procent af rutens drift, og dermed når 103'eren som den eneste af ruterne på listen over en selvfinansiering på 50 procent.

Tilbageslag truer

Den økonomiske bundskraber er Rute 502.

Men også Rute 109 mellem Jeksen og Agri Food Park har alvorligt ondt i økonomien med indtægter til at betale blot 21,6 procent af driften.

Fredag meldte næstformand Anders Kühnau fra regionsrådet ud, at spareøvelsen for busserne skal udsættes og gribes an på en ny måde. Det bliver formentlig konfirmeret på et regionsrådsmøde onsdag 23. august.

Landdistrikternes Fællesråd håber, at Region Midtjylland i et kommende forløb vil se på andet end regnskabstal.

- Økonomien er kun et af mange elementer i busdriften. Landområder og byer i et geografisk område skal hænge sammen, så ældre, folk uden bil, unge studerende og andre kan komme til andre byer. Sådan skal det være på trods af en knap så god rentabilitet i driften, og det må politikerne i Region Midtjylland anerkende. Ellers truer der virkelig et tilbageslag omkring eksempelvis bosætning i landområder, vurderer formand Steffen Damsgaard fra Landdistrikternes Fællesråd.