Busser kører med massive forsinkelser: - Det er meget ustabilt

Det tager tid at lempe letbanen gennem Nørreport-krydset. Lyset her og i Mejlgade-krydset er rødt så længe, at der i myldretiden dannes lange køer op ad Nørrebrogade. Foto: Axel Schütt

Busser kører med massive forsinkelser: - Det er meget ustabilt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tung trafik, snævre veje og et problematisk kryds presser gule og blå busser ud i store forsinkelser.

AARHUS: Både de gule bybusser og de blå, regionale rutebiler kæmper lige nu en kamp for at overholde deres køreplaner i Aarhus.

En måling, Midttrafik lavede i november, viser, at i myldretiden er kampen meget ofte forgæves.

En tredjedel af bybusserne var forsinket mere end fire minutter. Fem busser mere end 15 minutter.

En sammenligning viser, at situationen er værre i andet halvår af 2018 end i årets første halve år.

I en orientering til bestyrelsen konstaterer Midttrafiks planchef, Ole Sørensen, at:

"Forsinkelser i bustrafikken i myldretiden har i efteråret 2018 nået et niveau, der medfører en stor forringelse af kvaliteten i den kollektive trafik i Aarhus og til og fra Aarhus."

Store forsinkelser i bustrafik
Der er store forsinkelser i bustrafikken i Aarhus. Og situationen er forværret fra første til andet halvår af 2018.Det viser en måling, Midttrafik har lavet i november. Her er et par resultater:

Om mandagen:

66 busser er mere end 4 minutter forsinket.

7 busser er mere end 15 minutter forsinket.

Om fredagen:

32 busser er mere end 4 minutter forsinket.

1 bus er mere end 15 minutter forsinket.

Biler og letbane

Ole Sørensen peger på tre hovedårsager til, at bybusserne må snegle sig afsted i myldretiden.

Den ene er en støt stigende mængde biler på vejene.

Den anden er den indsnævring af Kystvejen langs havnen fra fire til to spor, der i 2012 blev en realitet i forbindelse med omlægningen af havnepladsen mellem Navitas og Dokk1.

Den tredje grund er Nørreport-krydset.

Mens Nørreport er en vigtig korridor for bybusser og rutebiler, så er Mejlgade en lige så vigtig korridor for cyklisterne. Omkring 10.000 cyklister kører gennem Mejlgade i løbet af et døgn.

Biler stuver sig op

Og da letbanen begyndte at køre og skulle svinge fra Kystvejen op ad Nørreport, passede lyssignalerne i krydset ved Kystvejen ikke sammen med lyssignalerne ved Mejlgade.

Ikke hvis man var en cyklist i hvert fald. Cyklister måtte vente noget over tålegrænsen på grønt lys, inden de kunne cykle over Nørreport.

Derfor benyttede Aarhus Kommune sommerferien til at skrue på knapperne, så cyklisterne ikke behøvede vente så længe.

Resultatet er en voldsom opstuvning af biler, busser og lastbiler på både Nørreport og Nørrebrogade.

Opstuvningen strækker sig så langt tilbage, at den rammer byens to vigtigste buskorridorer, nemlig Nørregade og Busgaden samt Kystvejen.

Ustabil afvikling

Den gode nyhed er, at Aarhus Kommune til årsskiftet planlægger endnu en justering af signalanlæggene ved Mejlgade og Kystvejen, så trafikafviklingen forbedres.

Den dårlige nyhed er, at der er kommet langt flere biler på vejene i Aarhus. Ifølge Danmarks Statistik steg antallet af personbiler i Aarhus Kommune fra 2007 til 2018 med 29 procent, så der i dag kører 115.811 personbiler rundt på kommunens veje.

Det er noget, der kan mærkes på for eksempel Ringvejen. Her lægger Midttrafik i myldretiden 12 minutter til linje 6A's køreplan. Ikke desto mindre kører 17 procent af afgangene med mindst fire minutters forsinkelse oven i de 12 minutter.

- Linje 6A er massivt forsinket med meget store forsinkelser og en ustabil afvikling, siger Ole Sørensen.

Han forklarer, at forsinkelserne betyder, at mange busser klumper sig sammen og kører lige efter hinanden.

- Det betyder, at servicen bliver væsentligt ringere, end den kunne have været, siger Ole Sørensen.

Store forskelle

Køreplanlæggernes opgave bliver ikke lettere af, at situationen er så ustabil. På en slem dag kan op mod 80 busser være forsinket mere end fire minutter.

På en god dag er det 25 busser, der kører med mere end fire minutters forsinkelse.

Dertil kommer, at der er store forskelle på ugens dage. For eksempel er 66 busser forsinket mere end fire minutter om mandagen. Et tal, der halveres, når det bliver fredag.

- Så reelt skulle vi lave køreplaner for hver enkelt ugedag. Det kan vi jo ikke siger Ole Sørensen.

Med den befolkningstilvækst, Aarhus Kommune oplever, forventer Ole Sørensen, at antallet af biler vil fortsætte med at stige.

- Så på længere sigt må den rigtige løsning være busbaner, hvor busserne kører i deres eget spor, siger Ole Sørensen.

Busser kører med massive forsinkelser: - Det er meget ustabilt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce