Busserne hænger i bremsen: Underskuddet på kollektiv trafik vokser

Underskuddet på busser og letbane er 11 mio. kr. større næste år end ventet i ny analyse. Foto: Kim Haugaard

Busserne hænger i bremsen: Underskuddet på kollektiv trafik vokser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

AARHUS: Underskuddet på den kollektive trafik er endnu værre end beskrevet i en ny analyse, der ligger til grund for de kommende budgetforhandlinger i Aarhus Kommune.

Rådmanden for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V) oplyste under budgetdebatten i byrådet torsdag, at han har fået nye, alarmerende nøgletal for den kollektive trafik.

- Økonomien er yderligere forværret i forhold til, hvad byrådet har fået oplyst i analysen. Midttrafik har færdiggjort halvårsregnskabet for 2019 og det tyder på, at vi får meromkostninger på yderligere 19 millioner kroner i 2019 og 11 millioner kroner om året i årene herefter. Midttrafik henviser til færre passagerer i busserne, sagde rådmanden op opsummerede:

- Vi ser dermed ind i årlige underskud på 84 millioner kroner i 2020-2025 på den kollektive trafik.

Teknikrådmand Bünyamin Simsek er indstillet på sammen med Venstre og de øvrige borgerlige partier at udsætte at gøre noget ved et galopperende underskud på den kollektive trafik. Foto: Flemming Krogh
Teknikrådmand Bünyamin Simsek er indstillet på sammen med Venstre og de øvrige borgerlige partier at udsætte at gøre noget ved et galopperende underskud på den kollektive trafik. Foto: Flemming Krogh

Klar forværring i 2020

En ny analyse fra kommunen, som Århus Stiftstidende omtalte for nylig, viste at driften - de årlige udgifter for at holde letbanen og busserne i gang - er løbet af sporet.

Analysen viste, at der er et samlet underskud på den kollektive trafik i Aarhus på 73 millioner kroner om året fra 2020 stigende til 80 millioner kroner om året fra 2026.

Det tal er altså nu forværret til 84 mio. kr. om året allerede fra 2020 og frem.

- Jeg og Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Almaz Mengesha har en klar forventning om, at byrådet i fællesskab kan være med til at løfte denne udfordring, hvis vi følger anbefalingerne i analysen om at tilpasse serviceniveauet på området fra 2023, sagde rådmanden.

Dermed er de borgerlige partier også villige til at lade regningen ligge i fire år, sådan som Socialdemokratiet og venstrefløjen også ønsker, hvorefter der skal findes en løsning - enten gennem drastiske nedskæringer af busruter eller nye penge til at dække underskuddet.

Busserne hænger i bremsen: Underskuddet på kollektiv trafik vokser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce