Byparaplyen folder sig ud i andre byer


Byparaplyen folder sig ud i andre byer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus-idé breder sig til København, Silkeborg, Viborg, Horsens og Herning.

Byparaplyen breder sig. Den århusianske idé med at låne folk ly i regnvejr vokser sig stor.

Det bevises af flere kendsgerninger:

Hvem ved, måske breder det sig en dag til flere af verdens byer, der ofte har regn.

Kaospiloten Andreas Søgaard, 29 år, startede det hele, og Abrella, som projektet hedder, blev for alvor skudt i gang i Aarhus i november sidste år.

Så på kort tid er det vokset.

Nu er det indført i Silkeborg, og Herning, Viborg og Horsens er måske på vej.

Og ikke mindst hovedstaden.

I København skal den senest ansatte, 26-årige Jacob Roed, føre ideen igennem. Han har sagt et fast job hos Danmarks Radio op for at introducere paraplyerne for københavnerne og byens gæster i 2016.

Ligesom den tredje ansatte, 29-årige Mattias Edström,er også han Kaospilot, og de tre har gået i samme klasse.

»I Abrella har vi en vision om at skabe verdens bedste byer i regnvejr. Vi drømmer om en by, der til alle tider emmer af liv, hvor de gode oplevelser bliver tilgængelige for folk, og at borgerne og gæsterne nyder godt af byens alsidige tilbud. 75 procent at omsætningen forsvinder, når det regner. Vi vil erobre fem procent af den tilbage ved at uddele de gratis paraplyer, så folks tøj stadig er tørt, og de kan gå tørre rundt i byrummet,« siger Andreas Søgaard.

Han har fået mange århusianske virksomheder med. De betaler for reklame på paraplyerne, som står rundt i butikker, i Aarhus ikke færre end 150 steder.

Man tager blot en paraply og leverer den tilbage i en af de smarte, italiensk designere standere, når man ikke har brug for den længere.

»Og ja, mange leverer paraplyerne tilbage,« siger Andreas Søgaard, der tager rundt og fylder stativerne op og fordeler paraplyerne en gang om ugen.

Nyeste påhit er, at der kan dukke en gratis ting op, en invitation eller lignende, når man åbner paraplyen og folder den ud.

For eksempel kan der for tiden dukke et kort op med gratis adgang til Kattegatcentret i Grenaa.

Kortet falder ikke ud, for det hænger i en snor.

Vil man ikke bruge det, lader man det bare hænge til den næste.

»Vi går efter at få endnu flere med på den idé, for eksempel en café, som giver gratis kaffe,« siger Andreas Søgaard, der udvikler projektet hele tiden.

Han fik ideen til paraplyerne ved at koble et par oplevelser sammen.

Han var konsulent på et hotel i Taiwan i to meget regnfulde måneder.

De fleste af byens butikker stillede paraplystativer frem, når det regnede. Det var ofte gamle eller delvist ødelagte paraplyer, som var glemt. Det gjorde byen langt mere attraktiv på regnvejrsdage, og det var let at komme af med paraplyen igen.

På en konference for iværksættere i Danmark stod en ung iværksætter og fortalte om, hvordan han havde sparet cafeer for en masse penge ved at få deres to-go kaffekopper sponsoreret af virksomheder.

De to ideer blev til Abrella.

Ved at bruge paraplyen som annonceflade kunne denne service indføres i Danmark.

De første 1300 paraplyer kom på gaden i Aarhus i marts 2014 som et forsøg i Frederiksgade. Den skulle være »Danmarks bedste gade i regnvejr«.

I juli sidste fik Abrella en investor, Kristian Meinche, og Mattias Edström blev designer. I dag er han medejer af Abrella, og i august satte Abrella produktionen af en helt ny paraplyholder, designet af italienske Stefano Soave, i gang.

Nu kører det så ellers på livet løs.

I Aarhus er der 120 kunder, og ved de første gentegninger fortsatte 80-90 procent. Nu bliver kontrakterne lavet for et år ad gangen, og for eksempel er Bloddonorerne kommet med.

Og de har tænkt på det meste.

»Vores paraplyer er af god kvalitet, så de går ikke nemt i stykker i blæst. Men selvfølgelig sker det, at nogle bliver ødelagt. Dem samler vi og leverer til genbrug på virksomheden Living by Heart i Ry, hvor de blandt andet bliver til toilettasker og knagerækker.

Abrella har fået henvendelser fra folk, der vil indføre byparaplyen andre steder, for eksempel i Dublin i Irland.

»Når vi gør det, skal det være på franchise basis. Projektet er ikke så nemt at stable på benene selv. Der ligger et helt års grundarbejde i det,« siger Andreas Søgaard.

Han og kollegerne er også begyndt at lave events i regnvejr. For eksempel lavede 250 børn fra Sct. Knuds Skole et stort hjerte på Store Torv for nylig.

»Vi kan lide at være aktive i byen,« siger han.

Byparaplyen folder sig ud i andre byer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce