Centralværkstedet lukker efter 147 år

Gruppeleder Søren Johansen skifter arbejdssted. DSB's Centralværkstedet, der i dag hedder Komponentværkstedet, lukkes endeligt i løbet af to år. Foto: Flemming Krogh

Centralværkstedet lukker efter 147 år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DSB lukker Centralværkstedet, hvor 1800 mand arbejdede i togværkstedets storhedstid. De nuværende 160 ansatte beholder beskæftigelsen og flyttes til andre værksteder i Århus.

En af de mest tra­ditionsrige og sagnom­spundne arbejdspladser i Århus, Centralværkstedet, lukker. DSB overvejer at sælge de store værkstedshaller, som strækker sig fra Spanien til DGI Huset. DSB beholder de 160 ansatte, som flyttes til byens øvrige togværksteder i Augustenborggade og Sonnesgade.

»Processen er gået i gang. Vi forhandler om, hvordan det skal ske, og hvor det er mest hensigtsmæssigt at flytte produktionen hen. DSB har lovet, at folk kan beholde deres beskæftigelse,« siger Flemming Rasmussen, næstformand i ­Metal Århus.

Tidshorisonten er to år. Så skal de store værksteds­haller været ryddet. DSB ­ønsker ikke over for Stifts­tidende at forklare, hvad ­planen er for det gamle Centralværksted.

Avisen erfarer dog, at DSB som plan i en besparelse ­satser på at tjene en større sum penge gennem salg af den attraktive belligenhed i hjertet af Århus.

Ejendommene består af i alt 16.000 kvadratmeter værksted. De 10.000 kvadratmeter bliver i dag brugt til produktion. På det såkaldte Bogie-værksted laves der hjulophæng og bremser på DSBs toge, for Københavns Metro og de svenske jern­baner.

Vemodig tanke
Omkring 140 af de nu­værende ansatte, som skal flyttes, er ansat under Metal Århus, mens andre blandt andet er organiseret under HK. Centralværkstedet åbnede i 1862 i forbindelse med den jyske længdebane. ­Centralværkstedet udvidede i rask tempo de kommende årtier, og gennem 1900-tallet kendte de fleste århusianere til ansatte på den solide ­arbejdsplads. Værkstedet var en hel bydel i sig selv med sit eget liv - og handelsliv.

I 1988 åbnede debatten, om hele værkstedsproduktionen skulle flyttes til København. En del blev lukket og solgt fra til blandt andet ­Bruuns Galleri og kom­munens ­Jægergården, hvor socialforvaltningen holder til. Den plan blev vedtaget i 1990.

»Det er klart, at det på den ene side er en vemodig tanke, at værkstedet lukker. Men på den anden side er der tale om en sund og driftig virksomhed, hvor arbejdsgangene gennem flytningen bliver endnu mere kon­kurrencedygtige. Beskæf­tigelsen bevares, og det er vigtigt,« siger Flemming Rasmussen fra Metal Århus.

Centralværkstedet lukker efter 147 år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce