City-formand om letbanen: Tænk jer om med etape 2

Henrik Kleis udtrykte bekymring for det besvær, en ny etape af letbanen vil give. Foto: Kim Haugaard

City-formand om letbanen: Tænk jer om med etape 2

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Henrik Kleis peger på BRT-busser som en løsning og foreslår periodevis gratis parkering på havnen.

AARHUS: Henrik Kleis, advokat og formand for Aarhus City Forening, er bekymret over de voldsomme forstyrrelser, byen vil opleve, hvis byrådet beslutter en etape 2 af Aarhus Letbane.

- Byrådet bør tænke sig godt om og spørge sig selv, om det er en god idé at grave midtbyen op, lægge gammeldags skinner ned og sætte grimme master op, sagde Henrik Kleis ved cityforeningens generalforsamling onsdag aften på Aarhus Teater.

Han pegede på en anden løsning:

- Der findes topmoderne og væsentligt billigere løsninger i BRT-busserne, Bus Rapid Transit. De er skræddersyet til midtbyer på særlig asfalt. Det løser opgaven mere smidigt og uden store gener for byens forretningsliv i anlægsperioden, sagde Kleis.

Han opfordrede til en meget grundig evaluering af letbanens etape et, før beslutningen om etape to tages.

- Og så ser vi i øvrigt gerne et trinbræt på jernbanenettet ved Jernbanevej i Brabrand. Det kunne dagligt betjene op mod 1000 mennesker på vej ind og ud af byen, sagde formanden for City Foreningen, der er sammenslutningen af byens butikker i city.

Antallet af ledige lejemål i city var det laveste i dette årti.
Henrik Kleis, formand for Aarhus City Forening

Få det kryds ændret

Han var kontant over for trafikbesværet ved Dokk1.

- Få nu lavet et kryds, som folk kan finde ud af at bruge lovligt, og lad os derefter bruge kræfterne på andre ting, opfordrede Kleis.

- De trafikale udfordringer og den ekstra køretid i Aarhus midtby får mange potentielle kunder til at køre til omliggende byer eller storcentre, og byen udnytter ikke det store vækstpotentiale. Heldigvis klarer byens detailhandel sig fint og har vækst, men ikke i en grad, som der reelt er mulighed for, sagde Henrik Kleis.

Han opfordrer til at lave gratis parkering i Navitas for at få folk til at opdage mulighederne dér og i Dokk1 på havneområdet.

- Der er stor ledig kapacitet, og der bør findes en ny strategi, så kunderne ikke skræmmes væk.

Han sagde, at Aarhus City Forening støtter en Marselistunnel, som både kan tage trafikken til og fra Molslinjen, der flytter til Østhavnen i 2020, og den øvrige trafik. Og at E45 bør udvides på hele strækningen fra Randers til Vejle.

Færre ledige lejemål

Detailhandlen i Aarhus har udviklet sig i 2017, både med konceptbutikker og mindre og spændende butikker.

- Antallet af ledige lejemål i city var det laveste i dette årti og langt under landsgennemsnittet, sagde Henrik Kleis. Han mener, at fysiske butikker stadig har gode muligheder for at tage vækst og sætte dagsordenen som det største oplevelses- og shoppingunivers i Vestdanmark, hvis infrastrukturen følger med.

Han opfordrede alle byens butikker til at holde åbent om søndagen. Opbakningen lever ikke helt op til ønsket om flere handelssøndage, som kunne markedsføres sammen.

Kleis mente, at titlen som europæisk kulturhovedstad havde fået byen til at ranke ryggen. Især åbningen vil gå over i historien, og nu er det tid at høste frugterne.

Direktør i cityforeningen, Claus Bech, meldte om et overskud på 17.879 kr. efter største aktivitet nogensinde og rekordmange gæster.

Direktør i Salling i Aarhus og Aalborg og ansvarlig for Starbucks og Carls Junior i hele landet, Marianne Bedsted, trådte ud af bestyrelsen og blev afløst af Lars Højgaard fra Salling.

City-formand om letbanen: Tænk jer om med etape 2

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce