Cykelekspert: Der bliver færre biler på cykelgader

Cykelring. Grafik: Nex.

Cykelekspert: Der bliver færre biler på cykelgader

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Når byens nye cykelgader åbner for alvor, må cyklister trække ud på hele kørebanen. Det vil få antallet af biler til at falde.

AARHUS: En massiv mængde biler gjorde torsdag formiddag livet surt for avisens testcyklist på Aarhus' nye cykelgader.

Men ro på nu:

Mængden af biler på cykelgaderne vil falde fremover.

Det forudser i hvert fald Aarhus Kommunes cykelekspert, Pablo Celis.

- I går formiddag var gaderne endnu ikke åbnet som cykelgader. Når de åbner, vil der være symboler på asfalten, der fortæller, at det her er en cykelgade, siger Pablo Celis.

Og på en cykelgade foregår færdslen på helt andre præmisser end almindelige gader. For eksempel skal bilerne tilpasse sig cyklernes hastighed.

- Og cykler må trække ud og køre på hele kørebanen. Det gør det sværere for bilister at køre på cykelgaderne. Derfor vil antallet af biler falde, forudser Pablo Celis.

Men de fleste af de biler, der gjorde det nødvendigt for vores testcyklist at køre i zigzag, sno sig eller bremse helt op, var parkerede varevogne og lastbiler.

Lastbiler, der leverede øl til cafeer og varer til midtbyens butikker. Andre var håndværkerbiler, parkeret tæt på huset, de skulle reparere.

De forsvinder jo ikke. Der skal stadig øl i fadølsanlæg og varer ud til butikker?

Ladcykler

- Vi håber faktisk, at mange af dem forsvinder. Det andet spor, vi arbejder på i planlægningen, handler nemlig om at omlægge varetransporter til ladcykler, siger Pablo Celis.

Så skal Danske Fragtmænd nu overveje at indkøbe ladcykler?

- Ja. Det vil i hvert fald gøre tingene nemmere for dem. Man kan levere rigtigt mange varer på ladcykel. DHL har i nogle lande sat det i system, siger Pablo Celis, der godt er klar over, at Carlsberg, Tuborg og de andre bryggerier ikke kan levere fadøls-fustager på en ladcykel.

- Selvfølgelig kan man ikke erstatte en ølvogn med en ladcykel. Men i dag ser vi, at lastbiler med varer til restauranter holder på specielle lastepladser. Så henter restauranten varerne på en trækvogn, siger Pablo Celis.

Han ser også en fremtid, hvor tømrersvende lader kassevognen stå og tramper sig selv, saven og kassen med værktøj frem til arbejdspladsen på en elektrisk ladcykel.

- Håndværkere vil rigtigt gerne parkere tæt på deres arbejdsplads, så de ikke skal slæbe håndværktøj og materialer længere end højst nødvendigt. Men i en by som Aarhus er det rigtigt svært at finde en parkeringsplads. Tid er penge, og derfor kan en el-ladcykel let være et mere effektivt transportmiddel end en bil, siger Pablo Celis.

Cykelekspert: Der bliver færre biler på cykelgader

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce