DSB beklager: Vi skal være hurtigere til at sende folk videre ved togstop


DSB beklager: Vi skal være hurtigere til at sende folk videre ved togstop

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er absolut ikke hverdagskost, at lyntoget - endda det ekstra hurtige af slagsen - er fem og en halv time om at tilbagelægge strækningen fra København til Aarhus.

Det forsikrer DSBs trafikinformationschef, Tony Bispeskov.

»Det er meget beklageligt, hvad der skete med lyntoget torsdag eftermiddag. Der sker det, at der opstår fejl på toget, som vi kender, og som vi ved, vi kan løse ved at nulstille og genstarte computersystemet. Her sker bare det, at fejlene efterhånden bliver så mange og deres omfang så massive, at vi til sidst må opgive at køre videre,« siger Tony Bispeskov og fortsætter:

»Nu arbejder vi målrettet på at finde ud af, hvad der gik galt - og hvad vi kan lære af det.«

En af de ting DSB har lært er, at passagerernes tålmodighed ikke skal strækkes så langt, som det skete torsdag, hvor lyntoget blandt andet holdt stille i mere end halvanden time på Fyn.

»Vi var ikke hurtige nok til at evakuere passagererne over i et andet tog, så de kunne komme videre. Så lang tid kommer der ikke til at gå, hvis vi kommer i en lignende situation en anden gang. Der skal være en plan B,« siger Tony Bispeskov.

Det uheldige lyntog var et af DSBs alvorlige problembørn, et IC4.

»Ja, det er nye tog, som vi arbejder på at få til at fungere bedst muligt. Det kunne også være sket med andre togtyper. Og faktisk har vi fået IC4 til at køre langt flere kilometer uden forsinkelser i dag, end det var tilfældet i 2010. Dengang var der 1.700 kilometer mellem hver forsinkelse. I dag er der 7.500 kilometer,« siger Tony Bispeskov.

DSB beklager: Vi skal være hurtigere til at sende folk videre ved togstop

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce