Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Dårlig forretning at flytte Aarhus Hovedbanegård

Aarhus H udgør et af de helt store problemer med elektrificeringen af den jyske længdebane. Lokale politikere og Banedanmark står dog fast på at Aarhus H. ikke skal flyttes. Foto: Jens Thaysen


Dårlig forretning at flytte Aarhus Hovedbanegård

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus H. vil næppe nogensinde blive flyttet. Både de lokale politikere og Banedanmark siger nej.

AARHUS: Alle tanker om at flytte Aarhus Hovedbanegård er efterhånden skudt fuldstændig i sænk. Både lokalpolitikere og Banedanmark siger nej.

Adskillige gange er ideen om at flytte Aarhus H. poppet op de senere år. Problemet med den nuværende banegård er, at det er en såkaldt sækbanegård, hvor togene skal ind og ud samme vej. Den slags koster ekstra tid for de togpassagerer, som blot skal rejse gennem Aarhus.

Senest har debatten om at flytte hovedbanegården fået nyt liv i forbindelse med, at der nu skal bruges op mod en halv milliard kroner på at gøre Aarhus H. klar til elektriske tog. Flyttes hovedbanegården, kan både Bruuns Bro og Vandrehallen bevares.

Men sådan bliver det ikke. Byrådet med teknikrådmand Kristian Würtz (S) i spidsen sagde allerede i 2015 nej. Ulemperne ville være større end fordelene, lød det.

Siden har Banedanmark foretaget en såkaldt screening - en indledende undersøgelse - af muligheden for at flytte hovedbanegården i Danmarks andenstørste by. Og her skydes ideen reelt fuldstændig ned.

DSB vil flytte fra midtbyen: Bygger nyt værksted i Årslev

Banedanmark fandt indledende ud af, at det ville være bedst at bygge en ny banegård ved den nuværende Kongsvang Station i stedet for Eskelund, som det ellers fra flere sider var blevet foreslået.

Men screeningen pegede på, at det nye stationsanlæg m.v. ville koste tre milliarder kroner. Altså fem-seks gange så meget som det forventes, at en ombytning af Aarhus H. vil koste.

Det viste sig også, at løsningen er rigtig god for passagerer, der rejser igennem Aarhus. De vil spare tid. Til gengæld vil rejsen vare længere for personer, der skal til/fra Aarhus. Og da der er langt flere, der rejser til/fra Aarhus end igennem Aarhus, vurderer Banedanmark, at løsningen vil give flere gener end gevinster for de rejsende.

Derfor forbliver Aarhus Hovedbanegård i midtbyen.

Og derved må både Bruuns Bro og Vandrehallen sandsynligvis lade livet for at skaffe plads til kablerne til de elektriske tog.