Dansk Folkeparti vil have mere letbane

Selv om Dansk Folkeparti er støtteparti for den blå regering, gik partiets transportordfører, Kim Christiansen, sammen med rød blok og bevilgede 40 millioner kr. en VVM-undersøgelse af etape to. Og han er positiv overfor at finde penge til at anlægge etapen. Foto: Flemming Krogh

Dansk Folkeparti vil have mere letbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dansk Folkepartis transportordfører er en nøgleperson, når der skal forhandles penge til letbanens etape to. Og han er positiv.

AARHUS: Det regeringsbærende parti, Venstre, er en arg modstander af at give penge til flere letbane-etaper i Aarhus.

Derfor skal letbane-tilhængere i Aarhus være glade for, at regeringens støtteparti er anderledes positivt over for letbaner.

-Jeg ser positivt på planerne om at anlægge en etape to til Brabrand. Vi må se, om vi kan finde pengene til det, sagde Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen til Århus Stiftstidende, da han onsdag deltog i åbningen af Danmarks første letbane.

Kim Christiansen er en nøgleperson i spillet om at finansiere etape to. For når regeringen er negativ, skal der findes et flertal uden om regeringen, hvis finansieringen skal på plads.

Og Kim Christiansen har tidligere vist, at han ikke er bleg for at finde et flertal uden om regeringen. Det skete for eksempel, da han sammen med SF, Enhedslisten, Socialdemokratiet og Radikale Venstre bevilgede 40 millioner kr. til en VVM-vurdering af letbanens etape to.

Fødselshjælper

- Jeg håber jo, at letbanen selv kan være med til at finansiere anden etape. Metroen i København er begyndt at tjene penge. Og hvis letbanen bliver en succes med masser af fyldte afgange, kan den også komme til at tjene penge, siger Kim Christiansen, der mener, at letbaner kun hører hjemme i landets største byer.

- Letbaner er meget dyre at anlægge. Derfor skal de ligge, hvor passagergrundlaget er meget stort, siger Kim Christiansen, der betragter sig som noget af en fødselshjælper for letbanens første etape.

- Jeg husker tydeligt en sen aften, da Lars Barfoed (K) var transportminister, og vi blev enige om at bevilge 600 millioner kr. til en letbane i Aarhus. Det blev så godt nok til noget flere penge end det, husker Kim Christiansen.

Når etape et er fuldt udbygget til Odder og Grenaa, har den kostet 3,5 milliarder kr. Statens tilskud er på 930 millioner kr.

Dansk Folkeparti vil have mere letbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce