Dejposer, gulerodspålæg og vikingedrik: Food Festival er garant for nye produkter

Hanne Houbak står med sin mand bag Bageposen lavet af pastic. - Vi er helt med på, at man skal undgå at bruge for megen emballage, men vi tænker, at folk, der vil bruge den, alligevel havde købt en pose brød i supermarkedet. Deusden kan vi også levere den i bioplastic, det er bare væsentligt dyrere, forklarede hun. Foto: Jens Thaysen

Dejposer, gulerodspålæg og vikingedrik: Food Festival er garant for nye produkter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvert år testes og præsenteres der nye produkter på Food Festival, i år blandt andet en bagepose, et nyt slags hverdagspålæg og en vaskeægte vikingedrik.

AARHUS: En af oplevelserne ved at gå på Food Festival er at få øjnene op for nye produkter - både dem, der stadig er under udvikling, dem der lige har ramt markedet, eller bare dem, der adskiller sig fra alle de andre.

I år er ingen undtagelse, og således stødte vi lørdag på flere af slagsen.

Var det for eksempel noget med en pose, der gør, at man på intet tidspunkt får dej på fingrene, når man skal bage brød?

Det mener i hvert fald ægteparret Hanne og Niels Houbak, der har opfundet Bageposen.

- Jeg bager meget, og på et tidspunkt blev min mand nysgerrig på, hvorfor der ikke er flere, der bager koldhævet brød, når det nu er så let. Vi spurgte vidt omkring os og fandt ud af, at mange synes, det sviner, er besværligt og ikke mindst at det er pladskrævende, fortalte Hanne Houbak.

Ægtemanden kom så op med Bageposen, hvor man helt undgår at røre ved dejen, og hvor hele processen - bagningen undtaget - foregår i posen.

- Der er ingen opvask udover en saks til at klippe hul med, og dejen kan holde sig i køleskabet i tre døgn, så man kan bare bage så meget eller lidt, man nu har lyst til ad gangen. Man trykker simpelthen bare dejen direkte ud på bagepapir, forklarede Hanne Houbak.

Bageposen er allerede på markedet, blandt andet hos Coop, og målgruppen er især folk, der ikke har bagt før, folk der ikke vil have dej på fingrene, og folk, der ikke har megen plads som for eksempel lystsejlere.

Der er ingen regler for mjød. Man kan drikke det til alt og af alt, det styrer man helt selv. Til desserter, som velkomstdrink elle bruge det i madlavning.
Maria Lind Heel, Mjødladen
Det ligner et udvalg af hvid-, rød- og rosévin, men det er det langt fra. Indholdet er mjød lavet på vand, gær og honning og tilsat forskellige frugter eller bær. Her er det Theresa Rønne fra virksomheden Mjødladen. Foto: Jens Thaysen
Det ligner et udvalg af hvid-, rød- og rosévin, men det er det langt fra. Indholdet er mjød lavet på vand, gær og honning og tilsat forskellige frugter eller bær. Her er det Theresa Rønne fra virksomheden Mjødladen. Foto: Jens Thaysen

Gammel drik på nye flasker

Et andet sted på pladsen handlede det om noget helt andet.

Ikke et nyt produkt som sådan, snarere tværtimod. Et tudsegammelt et, der blev drukket af vores gæve vikingeforfædre. Mjød.

Og nej, mjød er ikke øl, og det minder heller ikke om, slog folkene fra den lille bod og firmaet Mjødladen hurtigt fast.

- Det minder faktisk mere om vin, hvis man vil lave en sammenligning. Mjød laves af vand, gær og honning, og så kan man tilsætte smag og farve med for eksempel æbler eller bær. Og der er ingen regler for mjød. Man kan drikke det til alt og af alt, det styrer man helt selv. Til desserter, som velkomstdrink eller bruge det i madlavning, forklarede Maria Lind Heel fra Mjødladen.

Hun oplyste, at Mjød har en alkoholprocent på 10-12, og så er der lige "Bjørnemjød" med en procent på 36, der kan drikkes afkølet eller ikke - ligesom snaps.

En veggie-postej, der bliver en pendant til hverdagspålæg som for eksempel leverpostej. Det er håbet og målet for manden bag, Peter Bottos. Foto: Jens Thaysen
En veggie-postej, der bliver en pendant til hverdagspålæg som for eksempel leverpostej. Det er håbet og målet for manden bag, Peter Bottos. Foto: Jens Thaysen

Børnepostej

I en helt tredje boldgade fandt vi et produkt under udvikling - en kommende pendant til hverdagspålæg som leverpostej, forklarer manden bag, Peter Bottos.

"Papa's Veggie Postej" kalder han sit produkt, der består hovedsageligt af gulerødder og kærnemælk.

- Det er mange år siden, jeg rodede med det første gang, men dengang kunne jeg ikke få det til at holde sig. Det er nu lykkedes, og jeg tror, det bliver et godt supplement til hverdagspålæg, sagde Peter Bottos.

Den orange postej serveret med kikærter eller med et drys chokolade var en tand for sød til de fleste voksne, der smagte produktet, mens vi var til stede.

- Men børn er vilde med den karamelliserede gulerodssmag, og derfor passer postejen perfekt til skoler og børnehaver og til madpakken. Drømmen er at lave den lidt ligesom de små yoghurter, man kan købe, med mysli i låget. Her skal det så bare være kikærter eller chokolade, lød det fra Peter Bottos, der håber at kunne på postejen på markedet om fem måneder.

Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen
Foto: Jens Thaysen

Dejposer, gulerodspålæg og vikingedrik: Food Festival er garant for nye produkter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce