Deleøkonomi: Nu kører vi også til udlandet med én, vi ikke kender

Tove Svane Kappel hentede sin datter Amanda i Marstrandsgade i Aarhus. I Vejle skulle de samle passageren op. Foto: Flemming Krogh

Deleøkonomi: Nu kører vi også til udlandet med én, vi ikke kender

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Samkørsel er blevet folkeeje, og antallet af ture til andre lande vokser voldsomt i ferier.

AARHUS: I de første mange år handlede det mest om ture her i landet på over 50 kilometer. Men nu er folk, der bruger samkørsel, også blevet vilde med at tage til udlandet sammen med en eller flere, de ikke kender i forvejen.

- Især i ferier vælger flere samkørsel, når de tager til udlandet. Fra maj til juni er tallet steget med 19 procent, og det stiger yderligere fra juni til juli. Sammenlignet med sidste år er det tal 40 procent højere, siger Sonja Furu, der er pr- og kommunikationskoordinator hos GoMore.

De mest populære lande for samkørsel er Tyskland, Sverige, Norge, Frankrig, Polen, Italien, Østrig, Tyrkiet, Belgien og Ungarn i denne rækkefølge, oplyser GoMore.

I juni valgte 3211 at være passager til udlandet i en GoMore-bil, og det svarer til tre procent af alle lift, der blev oprettet i Danmark i den måned.

Århusianerne er særligt ivrige efter at dele bil, og flest lifts til udlandet går fra Aarhus. I juni var det 36 procent af alle. København havde 32 procent på andenpladsen.

GoMore
  • GoMore blev startet af Matias Møl Dalsgaard og Søren Riis i 2005 mens de studerede filosofi i Tyskland. Sitet blev hurtigt Danmarks førende portal for samkørsel og eksisterede i en årrække som fritidsprojekt.
  • I 2011 indgik Lasse Gejl og Jacob Tjørnholm som partnere, og gomore.dk blev relanceret på ny teknologi. I 2013 investerede bl.a. Jesper Buch i GoMore, og teamet gik fuld tid.
  • GoMore har både samkørsel, udlejning af private biler og leasing. samkørsel er størst, men udlejning er ved at indhente den.

Til Normandiet

Torsdag morgen kørte Tove Svane Kappel og hendes datter fra Aarhus med kurs mod Normandiet. I Vejle samlede de en passager op, der skulle til Holland.

- Vi oprettede turen på GoMore og fik henvendelsen. Prisen for at køre med til Amsterdam er 450 kroner, og måske kan vi få en med videre derfra til Normandiet. Vi lader i hvert fald muligheden stå åben, siger Tove Svane Kappel.

Hun bor i Herning og tog til Aarhus allerede onsdag for at overnatte i Aarhus City hos datteren Amanda på 25 år.

- Vi skulle hente passageren allerede klokken 7 i Vejle, så det var mest bekvemt at køre fra Aarhus, fordi min datter arbejder om aftenen, siger Tove Svane Kappel. Hun er 53 år og pædagog.

- Jeg har kørt med før, men det er første gang, jeg har nogen med i bilen, og det er glimrende at få penge til benzinen på den måde. Min datter har brugt GoMore en hel del, og vi synes begge, det er rart at møde nye mennesker og måske også opleve andre kulturer, siger Tove Svane Kappel. Mor og datter tager en overnatning i Holland, inden de kører videre.

Husker hippietiden

Tove Svane Kappel tænker tilbage på hippietiden.

- Jeg har tit taget den på tommelfingeren, og dengang kunne jeg også lide at møde andre mennesker, siger hun.

Når hun har besøgt sin datter i Aalborg, har hun brugt Airbnb til at finde husly.

- Det gør vi også på vejen til Normandiet. Det er både billigt og en anden måde at træffe andre på, siger hun.

Pris og fleksibilitet

Jakob Børsting på 31 år og hans kæreste Vicki Lausen på 30 år har brugt GoMore i fem år.

De har lige fået bil, så det er første gang, han og kæresten har haft en passager med. Turen går til Kirchberg i Østrig, og de samlede en ung, mandlig medpassager op i Aarhus på vejen fra deres hjem i Langå og sydpå.

- Prisen og fleksibiliteten er vigtigst for mig, siger Jakob Børsting, der scorer 675 kr. ved at have en passager med til Østrig. Han kender til økonomi, for til daglig er han bankmand i Sparnord. Samkørsel har han brugt jævnligt som passager, mest Aarhus-København.

- Det er godt at følges med nogen, især hvis man klikker med dem, siger han.

750.000 medlemmer

GoMore blev stiftet i 2005 og blev til en virksomhed på fuld tid i 2013. De to stiftere Matias Møl Dalsgaard og Søren Riis har hentet ideen i Tyskland, hvor de begge studerede filosofi.

Riis er i dag lektor i filosofi på RUC i Roskilde, og Mathias Møl har en ph.d. i filosofi.

Selskabet har 750.000 medlemmer og vokser med omkring 20 procent om året. I dag er det ikke kun samkørsel, men også udlejning af private biler og leasing.

- Folks holdning til ejerskab ændrer sig, og det mærker vi tydeligt. For mange betyder det ikke noget, om de selv ejer den bil, de kører i. Og det at køre sammen er gået fra at være en niche til folkeeje, siger Sonja Furu.

Deleøkonomi: Nu kører vi også til udlandet med én, vi ikke kender

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce