Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Den Uendelige Bro er også et hit i udlandet

Johan Gjøde (til venstre) og Niels Bjørn Povlsgaard på broen, der virkelig har været et pletskud. Foto: Kim Haugaard


Den Uendelige Bro er også et hit i udlandet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus-arkitekters værk omtales på netmedier og trykte aviser verden rundt.

Den Uendelige Bro får ikke lov til at dø.

Mændene bag Den Uendelige Bro rykker ud i verden

Værket i vandet ved Varna fra Sculpture by the Sea er ikke alene populær i sin hjemby, men også andre steder i Danmark. Og nu også i udlandet.

Broen er blevet et hit på internettet og medier verden over, oplyser de to kunstnere bag værket, arkitekterne Johan Gjøde og Niels Bjørn Povlsgaard, der har tegnestue i Aarhus.

Med sin ikoniske form iscenesatte skulpturen det storslåede landskab omkring Aarhus Bugt.

Fra Kina til Brasilien har mennesker fået øjnene op for den unikke bro, og i løbet af sommeren har den fået titusindvis af »likes« på Facebook, og billeder af værket er blevet delt flittigt på de sociale medier.

»Umiddelbart efter udstillingen blev vi kontaktet af det meget anerkendte teknologi- og designwebsite, designboom.com, der gerne ville vise Den Uendelige Bro på deres hjemmeside. Artiklen blev den mest læste på hjemmesiden i over en uge. Derfra gik det hurtigt, og i de følgende uger modtog vi mellem 10 og 20 henvendelser om dagen fra forskellige online-medier, aviser, magasiner og bogforlag, der gerne ville bringe artikler om Den Uendelige Bro,« fortæller Johan Gjøde.

Også flere store aviser, blandt andet New York Daily News og Italiens største avis, La Reppublica, har bragt billeder af skulpturen, der vækker begejstring blandt læserne.

Projektet er nået ud i selv de fjerneste afkroge af verden.

»Blandt de mere eksotiske henvendelser, som vi har modtaget i de seneste uger, er en fra det angolesiske finanstidsskrift Mercado, der gerne ville have Den Uendelige Bro med i deres kultursektion. Derudover er vi blevet kontaktet af arkitekturtidsskrifter fra blandt andet Japan og Equador samt store internationale selskaber som BMW og Malaysian Arlines, der gerne vil promovere projektet over for deres kunder. Det er vildt at nå så langt ud,« siger Johan Gjøde.

Tegnestuen er også blevet kontaktet af folk fra hele verden, der overvejer at tage den lange tur til Aarhus for at opleve Den Uendelige Bro.

Desværre må Aarhus-arkitekterne fortælle dem, at skulpturen ikke findes længere.

»Det er selvfølgelig lidt ærgerligt, når vi må fortælle dem, at broen kun var en midlertidig installation, men det er overvældende at opleve begejstringen,« siger Johan Gjøde.

Også Aarhus' Stadsarkitekt, Stephen Willacy, ser gerne en permanent udgave af Den Uendelige Bro opført på stranden ved Varna Palæet, siger Johan Gjøde.

Borgerne bakker op om projektet og den igangværende indsamling til en ny Uendelig Bro på hjemmesiden www.caremaker.com, har netop rundet 30.000 kroner.

»Vi håber, at den store opmærksomhed kan skubbe på politikerne i byrådet, så vi kan få opført en permanent udgave af Den Uendelige Bro. Der er ingen tvivl om, at broen kan blive en stor turistattraktion og være med til at brande Aarhus frem mod 2017,« siger Johan Gjøde.