Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Derfor har det taget ti dage at skifte en letbane-skinne

En større skade på en letbane-skinne har taget ti dage at udbedre. Sådan bliver det ikke i fremtiden, siger kommunikationschef.

Derfor har det taget ti dage at skifte en letbane-skinne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det har taget Aarhus Letbane ti dage at skifte en ødelagt skinne på Randersvej. Så svært bliver det ikke i fremtiden, lyder svaret.

AARHUS: Det vakte en del forundring, da Aarhus Letbane udsendte en pressemeddelelse i sidste uge, som fortalte, at man måtte udskifte en ødelagt skinne. Allerede inden letbanetogene er begyndt at køre. Alt imens diskussionen om en fremtidig etape 2 galopperede i avisspalter og på sociale medier.

Skaden var imidlertidigt sket i anlægsfasen, og fordi en større lastvogn havde påkørt skinnen, inden den var dækket af to lag asfalt og derfor var i niveau med vejen.

Letbane-skinnen blev påkørt i krydset ved Randersvej/Nehrus Allé og skaden betød, at der skulle udskiftes et større skinnestykke.

- Det var et sort uheld. Det sker kun fordi, skinnen stikker over asfalten, så når anlægsarbejdet er færdigt, vil vi ikke se de problemer igen, forsikrer Jens Velling, der er kommunikationschef hos Aarhus Letbane.

Når arbejdet er færdigt, vil alle skinner fra Aarhus til Lisbjerg være støbt ned i beton og dækket af to lag asfalt og på den måde være beskyttet.

Første tur med letbanen

Netop anlæggelsen med beton og asfalt er også grunden til, at man først søndag, ti dage efter man begyndte at reparere skinnen, er færdig med arbejdet.

- Det er jo netop fordi, man skal fjerne lagene af asfalt og beton. Så skal en ny skinne ned, og den skal så hærdes i den nye beton, inden man igen kan lukke med asfalt, siger Jens Velling.

Han forstår godt, hvis folk har undret sig over, hvorfor det har taget så lang tid at skifte en skinne.

- Jeg kan godt forstå bekymringen, og hvis folk har tænkt, 'skal toget så bare holde stille i ti dage i fremtiden?', men sådan en skade sker kun i anlægsfasen. Vi kommer ikke til at se et stort køretøj komme og ødelægge skinner igen, siger han.

Han oplyser, at Aarhus Letbane ikke modtager nogen regning for ekstraarbejdet, da det er entreprenøren, der tager den merudgift.

Første etape af letbanen bliver i alt cirka 110 kilometer lang. Letbanen får i alt 49 stationer, og planen er, at første del fra Aarhus H til Skejby/Lisbjerg via Nørrebrogade og Randersvej, er klar fra maj i år.