Det gamle Nørregade: Fra promenadesti til vigtig trafikåre

Trafik og mylder er godt mener nogen, mens andre ønsker en mere stille Nørregade med mindre trafik og mere grønt. Foto: Flemming Krogh

Det gamle Nørregade: Fra promenadesti til vigtig trafikåre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stadsarkivar Søren Bitsch Christensen fra Stadsarkivet i Aarhus fortæller her om Nørregade og Nørre Allés udvikling gennem tiden.

AARHUS: Det kan være svært at forestille sig i dag, hvor trafikken glider i en konstant strøm gennem Nørregade og Nørre Allé, at Nørregade til at begynde med var en del af en promenadesti, "Vejen bag om byen", som også blev anvendt til at smugle ting ind i byen uden om byportenes told.

Vejen lå langs det plankeværk, som afgrænsede byen og gik bagom byen fra Sønder Allé over Vester Allé til Nørre Allé.

Nørre Allé har, som navnet antyder, tidligere haft allétræer på begge sider af vejen. Alléen blev skabt af borgmester Hans Alstrup Fleischer og Julius Høegh-Guldberg i 1820, allerede før vejen fik sit navn.

I den ene ende af alléen lå de store teglværker ved Vesterbro Torv. I den anden ende var byporten ved Studsgade og en vandings- og samlingsplads til byens kreaturer.

I 1874 besluttede Aarhus Byråd, at strækningen skulle forsynes med belysning og benævnes Nørre Allé. Vejen var dog allerede i 1870 blevet anlagt. Den nordlige del af Nørre Allé var bebygget med villaer med haver. Dette hjalp til at bibeholde allépræget, efter at flere af træerne var fældet.

Mange har ikke helt styr på hvor Nørre Allé slutter og Nørregade begynder, men Nørregade går i dag fra krydset Nørre Allé/Guldsmedgade til Nørreport.

Nørregade var tidligere en del af Nørre Allé men i takt med byggeri langs gaden, besluttede Aarhus Byråd i 1910 at ændre stykket fra Paradisgade til Guldsmedgade til at hedde Nørregade. Gaden er senere blevet forlænget hen til Nørreport. Sporvognen gik i sin tid gennem Nørregade på strækningen fra Store Torv over Lille Torv med endestation på Østbanetorvet. I 1928 lagde man nye spor i Nørregade, så sporvognen blev to sporet.

I dag er Nørre Allé i spil til en alternativ linjeføring for letbanen gennem midtbyen.

Det gamle Nørregade: Fra promenadesti til vigtig trafikåre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce