Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Det lysner for Aarhus Letbane: Kan køre med passagerer midt i december

En åbning af letbanen i Aarhus inden jul. Og en åbning af Odderbanen kort efter nytår. Det er forventningen efter et møde mellem (fra venstre) Trafikstyrelsens vicedirektør, Kåre Clemmesen, direktør Carsten Falk Hansen, borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard og Bent Hansen, formand for Region Midtjylland. Foto: Axel Schütt

Det lysner for Aarhus Letbane: Kan køre med passagerer midt i december

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dag-til-dag-dialog mellem Trafikstyrelsen og Aarhus Letbane skal sikre, at letbanen kan køre med passagerer midt i december.

AARHUS: To måneder efter, at Aarhus Letbane ikke kom ud at køre med passagerer og i stedet brændte inde med 5.000 stykker kransekage, er der lys forude.

Det blev tændt på et møde mellem borgmester Jacob Bundsgaard og regionsrådsformand, Bent Hansen, og Trafikstyrelsens direktør og vicedirektør, Carsten Falk Hansen og Kåre Clemmesen.

På det efterfølgende pressemøde blev der godt nok ikke meldt en ny åbningsdato ud.

- Men vi har nu en klar forventning om, at vi kan tage letbanens indre strækning i brug i uge 50, sagde Jacob Bundsgaard.

Uge 50 er den uge, der begynder med 11. december.

Tirsdag 28. november afleverer letbanen et oplæg til vilkår for at sætte letbanen i drift til Trafikstyrelsen.

Samme dato afleverer letbanens assessor (uvildig virksomhed, der skal sikre, at kvaliteten er i orden, red.) en revideret sikkerhedsvurderingsrapport.

Århusiansk borgerinitiativ trodser letbanen: Vi vil have fest og kage

Hul igennem til Odder

- Progressionen i kvaliteten i papirarbejdet er rigtig god. Derfor ligger der nok en godkendelse i uge 50 af letbanens indre strækning, sagde Trafikstyrelsens direktør, Carsten Falk Hansen, på pressemødet

Direktøren tog derefter det forbehold, at hans medarbejdere altså endnu ikke har set letbanens materiale.

- Når vi får det, skal vi nok arbejde, så blodet sprøjter, lovede Carsten Falk Hansen.

Pendlere syd for Aarhus fik også noget konkret at se frem til:

En åbningsdato på Odderbanen i begyndelsen af januar anser både de to østjyske toppolitikere og Trafikstyrelsens topledelse for realistisk.

På Odderbanen er letbanen lige nu løbet ind i det problem, at Trafikstyrelsen ikke vil tillade, at ASAL-konsortiet afspærrer overkørsler, mens letbanetogene kører testkørsler i høj hastighed.

- Vi forventer, at letbanesekretariatet hurtigst muligt indsender en endelig ansøgning om at få lov til at testkøre. Der skal foregå en hurtig, dialogbaseret proces. For alt andet lige må det være enklere at komme i gang med at køre efter en række velafviklede tests, sagde Bent Hansen, der i Jyllands-Posten har skældt Trafikstyrelsen ud for at være bureaukratisk.

"Bureaukratisk styrelse"

- Nu har der kørt tog på strækningen mellem Odder og Aarhus i 80 år, og så kommer der en bureaukratisk styrelse og skal bestemme, hvordan overkørslerne skal være. Hele sagen viser, at der er nogen, der skal vise, hvis magt er størst, sagde Bent Hansen i Jyllands-Posten i onsdag.

På pressemødet torsdag skældte Bent Hansen ikke ud. I stedet brugte han og Jacob Bundsgaard udtrykket "dialogbaseret proces" mindst fem gange.

Så mange gange, at det var nærliggende at stille spørgsmålet:

Har der manglet dialog?

- Det kan jeg ikke sige noget om, men nu er der brug for dag-til-dag-kontakt. Først på den indre strækning. Siden på Odderbanen. Opstår der et problem, kan man hurtigt få kontakt på tværs af sundet. IT, mails og telefon er opfundet, sagde Bent Hansen.

"Uforsvarligt"

Carsten Falk Hansen forklarede, hvorfor Trafikstyrelsen hidtil har tøvet med at give letbanen tilladelse til at køre med passagerer.

- Letbanen skal kunne dokumentere, at den kan håndtere de usikkerheder og risici, der kan opstå. Og vi synes ikke, at der var den tilstrækkelige dokumentation i det, vi så første gang, forklarede Carsten Falk Hansen.

Han forklarede også, hvorfor Trafikstyrelsen har været utilbøjelig til at opfylde letbanens ønske om at køre på dispensation. Eller på vilkår, som det hedder i jernbane-jargon.

- Hidtil har vi vurderet, at det ville være uforsvarligt. Forskellen er, at nu forventer vi et godt grundlag: At letbanen måske ikke er 100 procent i mål, men dog så langt, at den kan køre på vilkår, sagde Carsten Falk Hansen.

Skulle det virkelig lykkes at få letbanen ud at køre med passagerer i uge 50, skal man ikke sætte næsen op efter kransekage. En ny, stor åbningsfest bliver det ikke til.

- Vi holder en mindre markering. Vi bruger anledningen til at fortælle, at nu kører letbanen, sagde Jacob Bundsgaard.