Dyrt og forældet: Rejsekortet koster Midttrafik kassen

Rejsekortet har brug for dyrt udstyr i busserne, hvis det skal fungere. I modsætning til Midttrafiks egen betalingsapp, hvor kunderne selv medbringer udstyret, nemlig deres smartphone. Foto: Henrik Havbæk Madsen

Dyrt og forældet: Rejsekortet koster Midttrafik kassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvert år bruger Midttrafik 58 millioner kroner på Rejsekortet. Næsten lige så meget som Region Midtjylland skal spare på busdriften.

ØSTJYLLAND: Det er nemt og smart for passagerer, at de blot kan hive deres rejsekort frem i stedet for at stå i kø på et billetkontor.

Det er også dyrt.

Dyrt for Midttrafik, der hvert år har udgifter på 58 millioner kroner på Rejsekortet.

Dermed koster Rejsekortet næsten lige så meget som de 60 millioner kroner, Region Midtjylland skal skære på busdriften.

- Men der er desværre ikke noget at gøre ved det, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, som Midttrafik har klaget sin nød til.

Han er ikke i tvivl om, at hvis Rejsekortet skulle udvikles i dag, ville det se helt anderledes ud. Og koste meget mindre.

- Det er en ærgerlig sag. Man handlede i den bedste mening, da man udviklede Rejsekortet. Men der er ingen tvivl om, at det er en meget dyr løsning, siger Kristian Pihl Lorentzen, der har gjort transportminister Ole Birk Olesen opmærksom på Midttrafiks udgifter på Rejsekortet.

"Jeg må medgive, at det lyder til at være høje udgifter," skriver Ole Birk Olesen i sit svar.

Det koster Rejsekortet
I 2019 forventer Midttrafik at bruge 58,1 millioner kr. på Rejsekortet. Udgifterne fordeler sig på følgende poster:
  • Køb af udstyr og afdrag på lån: 8,2 mio. kr.
  • Abonnement på Rejsekort: 31,7 millioner kr.
  • Drift og vedligeholdelse af udstyr: 14,2 mio. kr.
  • Øvrige driftsudgifter: 4,0

Mere end en halv milliard kr.

I 2028 udfases Rejsekortet i sin nuværende form. På det tidspunkt vil Rejsekortet have kostet Midttrafik mere end en halv milliard kr.

Og Midttrafiks bestyrelsesformand, Claus Wistoft, og Kristian Pihl Lorentzen er enige om, at der ikke er andet at gøre end at fortsætte med at betale.

- Det er et meget stort beløb, vi betaler. Men der er ikke noget, vi kan gøre ved det, siger Claus Wistoft.

- Midttrafik hænger på kontrakten, medgiver Kristian Pihl Lorentzen, der godt kan ærgre sig over samme kontrakts lange løbetid.

Forældet teknologi

Sagen er nemlig den, at teknologien har gennemgået en rivende udvikling, siden Rejsekortet blev udviklet op gennem nullerne.

I februar 2010 kunne man bruge rejsekort på den første jernbanestrækning. Tre år tidligere havde Apple introduceret, den første iPhone. Og reelt gjorde den Rejsekortet forældet fra starten.

For med smartphones kom de apps, vi i dag bruger til alt mellem himmel og jord.

Også Midttrafik, der har udviklet sin egen betalingsapp. Den kan trafikselskabet holde kørende for en bagatel af 3,5 millioner kroner om året, sammenlignet med de 58 millioner kroner Rejsekortet koster.

Blandt andet fordi der ikke skal installeres udstyr nogen steder. Udstyret bærer passagererne selv med sig i form af deres smartphones.

I modsætning til Rejsekortet, der kræver bekosteligt udstyr i busser, letbane og på stationer.

Udstyret er nødvendigt, når passagerer checker ind og ud og når der skal kommunikeres over internettet med det centrale rejsekortsystem.

- Læren af det må være, at når teknologien udvikles i en så rivende hast, skal man ikke indgå så lange kontrakter. Det gælder om hele tiden at have blik for den nye teknologi, siger Kristian Pihl Lorentzen, der forventer, at den nye version af Rejsekortet bliver både brugervenlig og meget billigere i drift.

Dyrt og forældet: Rejsekortet koster Midttrafik kassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce