Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Effektivisering og ny IT presser hjemmeplejerne

Personalet i hjemmeplejen er presset af effektiviseringer og et nyt borgerjournal-system, der ikke er helt fejlfrit endnu.Foto: Martin Dam Kristensen/Scanpix

Effektivisering og ny IT presser hjemmeplejerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stor utilfredshed hos personalet i hjemmeplejen over ny IT, der ikke fungerer godt nok, over ikke længere at måtte mødes til korte koordinerende morgenmøder men skulle møde direkte hos borgerne, og over at de nu skal stille hjemmefra i uniform. Flere steder har der været faglige møder blandt personalet, der føler sig hårdt presset.

AARHUS: Personalet i hjemmeplejen i Aarhus Kommune er ikke ligefrem vildt begejstrede for tiden. Et øget arbejdspres har ført til, at de flere steder har holdt faglige møder i arbejdstiden de senere uger.

Meget af utilfredsheden skyldes den nye elektroniske borgerjournal, Cura, som medarbejderne i hjemmeplejen har arbejdet i siden september. Den fungerer ikke godt nok endnu.

Derudover gælder utilfredsheden også to andre ting:

Dels at medarbejderne i hjemmeplejen nu ikke længere må samles til korte morgenmøder, hvor de koordinerer med hinanden og informerer hinanden. De skal nu møde direkte ude hos den første borger på dagens liste.

Dels må medarbejderne snart ikke længere gå på arbejde i eget tøj men skal stille i uniformer - arbejdsbeklædning som de får stillet til rådighed af kommunen, men som de altså skal have en del rene sæt hængende af derhjemme i klædeskabet, nu hvor de skal møde direkte ude hos borgerne.

Kommunen skal formidle bedre og anerkende mere
Hjemmeplejen er ikke bare skåret ind til benet. Vi er begyndt at gnave i benet. Det har vi gjort længe efterhånden. 
Inge Jensen Pedersen, formand for FOA, Aarhus

Store udfordringer

- Efter de faglige møder har vi været i dialog med ledelsen, der siger, at den arbejder på højtryk med at løse problemerne. Den stå fast på, at medarbejderne skal møde hos borgerne men vil samtidig prøve at finde et rum for, at de kan snakke sammen - det skal bare ikke være hver morgen, fortæller Inge Jensen Pedersen, der er formand for fagforeningen FOA i Aarhus.

Og hun fortsætter:

- For medarbejderne er der udfordringer med Cura og journalsystemet, når de står hos ude hos borgerne. Systemet fungerer på en måde, så det kan misforstås. Det fungerer stadig ikke godt nok. Ledelsen mener, at det skal systemet nok komme til, og medarbejderne får hele tiden at vide, at de skal gå tilbage til ledelsen med de problemer, de oplever.

Effektiviseret i bund

Ifølge Inge Jensen Pedersen er effektivisering en absolut overskrift i hjemmeplejen.

- Der er et hårdt arbejdspres i forvejen. Hjemmeplejen er ikke bare skåret ind til benet. Vi er begyndt at gnave i benet. Det har vi gjort længe efterhånden. Der er brug for mere fokus på hjemmeplejen. Og ja, det kræver mange mio. kr., men det er nødvendigt, hvis arbejdsmiljøet skal højnes. Det er nødvendigt af hensyn til medarbejderne - men i allerhøjeste grad også af hensyn til den fremtidige rekruttering af medarbejdere, siger hun.

Hun anerkender, at ledelsen i Sundhed og Omsorg lytter, når den bliver præsenteret for problemer med arbejdspres og arbejdsmiljø i hjemmeplejen.

- Men vi kunne godt ønske os, at det gik lidt hurtigere med at få gjort noget ved problemerne, siger Inge Jensen Pedersen.

FOA-formand Inge Jensen Pedersen er bekymret for arbejdsmiljøet og arbejdspresset blandt sine mange medlemmer i hjemmeplejen, hvor hun oplever, at effektivisering er et nøgleord, og hvor der for længst er skåret længere end ind til benet. Foto: FOA

Startvanskeligheder med Cura

Kontorchef i Sundhed og Omsorg, Jens Lassen, erkender, at der er indkøringsvanskeligheder med det nye Cura-system, der skulle effektivisere medarbejdernes arbejde med at dokumentere.

- Det var stort set færdigt, da vi tog det i brug 18. september, men skal selvfølgelig tilpasses og udvikles under vejs. Det skal nok komme til at køre, som det skal, i løbet af et par måneder, når vi har fået rettet de fejl, der er, og når medarbejderne i hjemmeplejen er blevet fortrolige med systemet, siger Jens Lassen.

Han understreger, at Cura kører i andre kommuner - blandt andet i København, hvor det blev indført i maj.

Alt er målt ud i tid

En af de ting ved systemet, der presser medarbejderne, er, at det ikke - som det gamle system - tager højde for, at medarbejderne skal bruge fem-ti minutter på at transportere sig fra den ene borger til den næste. Derfor føler mange, at de hele tiden er bagefter dagens program.

- Der skal vi sørge for, at vores planlæggere lægger luft ind mellem de enkelte besøg til transporten. Vi har ikke været gode nok til at formidle, at der er den mangel ved systemet, siger Jens Lassen.

En del medarbejdere har også oplevet, at den tid, de har til de enkelte opgaver hos borgerne, er blevet beskåret.

Det er ikke tilfældet, understreger Jens Lassen.

- Der er ikke sparet på tiden. Det har vi ingen intentioner om, siger han.

Og forklarer så, hvorfor det opleves sådan:

- Tidligere var opgaverne ordnet i pakker, som der var sat tid af til. For eksempel bad og hjælp til at komme på toilet i én pakke, som der var afsat 20 minutter til. I det nye system er der sat tid af til hver enkelt opgave. Hvis en borger skal i bad men ikke skal have hjælp til at komme på toilettet, var der altså i realiteten 20 minutter til badet tidligere. I det nye system er der så kun afsat tid til badet - 16 minutter.

Hygiejne og uniformer

Og hvorfor uniformer?

- Af hensyn til hygiejnen skal vi stille i arbejdsbeklædning. Det er ikke noget, vi selv bestemmer i Aarhus. Jeg kan godt se, at det ikke er optimalt, at medarbejderne skal stille i arbejdsbeklædning hos borgerne om morgenen og have det på hjem, når arbejdsdagen er slut. Det optimale ville selvfølgelig være, at de kunne skifte tøj på arbejdsstedet - men hvis de vil det, må de gøre det i deres fritid, siger Jens Lassen, der regner med, at arbejdstøjet er klar i løbet af april.