Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Efter alvorlig kritik: Nu bliver det nemmere at finde billigste billet


Efter alvorlig kritik: Nu bliver det nemmere at finde billigste billet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Takstreform rydder op i trafikselskabers komplicerede pris- og rabatstruktur.

ØSTJYLLAND: I august 2015 rettede Rigsrevisionen og Statsrevisorerne en alvorlig kritik af den komplicerede pris- og rabatstruktur i den kollektive trafik.

Kritikken fik den daværende transportminister, Hans Chr. Schmidt (V), til at beordre trafikselskaberne samt DSB og Arriva i gang med at finde enklere løsninger.

På Sjælland har Movia lavet en model.

Vest for Storebælt har opgaven været mere vanskelig, fordi der her er både DSB og Arriva samt fire trafikselskaber - Nordjyllands Trafikselskab, Midttrafik, Fynbus og Sydtrafik - med hver deres måde at skrue priser og rabatter sammen på.

Den reform, de fire trafikselskaber, DSB og Arriva er blevet enige om, hedder Takst Vest og træder i kraft søndag 18. marts.

Den rydder op i et ulogisk prishierarki og en række forvirrende rabatter, som har gjort det svært at gennemskue en rejses pris.

De blå har spændt ben for sig selv

Billetpriser justeres

Udgangspunktet er, at sammenlignelige rejser skal koste det samme inden for hvert trafikselskab. Desuden ensrettes rabatter på tværs af trafikselskaber.

Samtidig justeres billetpriserne, så passagerer som udgangspunkt kan forvente, at rejsekortet er billigst.

Det er ikke meningen, at Takst Vest skal give højere billetpriser. Men som skemaet viser, stiger billetpriserne på det periodekort, der efter reformen hedder pendlerkort.

Prisstigningen slår især igennem på de længere rejser. Og den er så kraftig, at man hos Midttrafik ikke er begejstret over at introducere dem, inden letbanen er begyndt at køre.

Trafikselskabet frygter, at højere billetpriser vil gøre det vanskeligere at vinde passagerer på Grenåbanen tilbage.

Derfor arbejder Midttrafik med et særligt billigt periodekort til letbanen.

Prisen bliver 800 kr. om måneden. Hvordan kortet præcist skal udformes, ønsker Midttrafiks bestyrelse forelagt snarest.

Efter alvorlig kritik: Nu bliver det nemmere at finde billigste billet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.