Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Efter letbanens ankomst: Her skal bilister passe på

På stjernepladsen fortæller lange dækaftryk, hvordan mange bilisters venstresving bliver for skarpt, når de kommer fra Langelandsgade og vil op ad Randersvej.

Efter letbanens ankomst: Her skal bilister passe på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mails og andre læser-reaktioner peger på i hvert fald fire kryds langs letbanen, hvor bilister let kommer galt af sted.

AARHUS: "Et par vejstriber ville have været godt i krydset og reddet mange fjedre på diverse biler.. (i nattens mulm kostede det mig et besøg hos Åbyhøj Autoservice."

Sådan står der i en mail, sendt til Århus Stiftstidende fra en bilist efter en smertefuld - og nok også kostbar - oplevelse i krydset Olof Palmes Allé - Nehrus Alle ved Danmarks Radio.

Andre læsere har advaret om, at man skal passe på, når man svinger til venstre ind over Stjernepladsen fra Langelandsgade.

Så journalist og fotograf satte sig i en bil for at teste letbanekryds. Dog med en vis skepsis. For hvor svært kan det være?

Men vi kom ikke længere end til Nørreport-krydset, da vores skepsis fordampede op i den grå novemberluft.

Vi var nemlig centimeter fra at få en bule i redaktionens bil, da en mand, der kom kørende ude fra Aarhus Ø på Bernhardt Jensens Boulevard ville svinge til venstre ind på Kystvejen.

Men ude i krydset tog han fejl af vognbanerne. Han var ubehageligt tæt på at ramme vognbanen med modkørende trafik. Og her holdt vi forrest.

Mere om det kryds senere.

Men det var da en oplevelse, der fik pulsen op. Og pulsen blev bestemt ikke lavere, da vi fik grøn pil til venstresving op ad Nørrebrogade.

En modkørende mand i en varevogn kørte af en eller anden grund lige ud i Nørreport-krydset, så vi måtte op at stå på bremsen for at undgå en påkørsel.

Det er ikke hver dag, at man i løbet af tre sekunder er tæt på at bule begge sine forskærme.

Mal fællesarealer for biler og letbane lyserøde

Hold til højre - langt til højre

Så var vi ikke verdens mest opmærksomme trafikanter før nærved-og-næsten-oplevelsen i Nørreport-krydset, er vi det nu.

Med øjne på stilke kører vi op ad Randersvej til krydset Olof Palmes Allé - Nehrus Allé for at finde ud af, hvordan bilisten fra artiklens indledning dog kunne komme så galt af sted, at han måtte aflægge besøg hos Åbyhøj Autoservice.

Her går det hurtigt op for os, at han ikke er alene. Problemet står også hurtigt klart:

Langt fra alle bilister, der kører fra skøjtehallen ad Halmstadsgade, bider mærke i, at der lige efter krydset nu ligger to hold letbaneskinner på Olof Palmes Alle. De tager plads. Derfor er det en rigtig god ide at holde langt til højre, hvis man vil undgå et besøg hos Åbyhøj Autoservice - eller en anden af byens mekanikere.

Ude i krydset, kan man se, hvordan påkørsel efter påkørsel har knækket en kantsten.

I græsrabatten mellem letbaneskinner og vejbane vidner en lang række dækaftryk om biler, der er kommet galt af sted - heldigvis på tidspunkter, hvor der ikke kørte tog.

For da et letbanetog vejer omkring de 50 ton, er der ingen tvivl om hvem, der bliver den lille i et sammenstød.

Derfor forekommer det mere end en smule underligt, at der ikke er gjort noget som helst - striber, heller eller lignende - for at lede bilerne fra Halmstadsgade til højre, når de kommer ud i krydset ved Nehrus Allé.

Letbane skaber problemer i vejkryds. Flemming Krogh.
Føreren af denne taxa har opdaget, at det er klogt at holde til højre, når man kommer fra Halmstadsgade og vil videre ad Olof Palmes Alle. Dæksporene i letbane-rabatten vidner om, at ikke alle bilister har gjort samme opdagelse. Foto: Flemming Krogh

På gale veje på Stjernepladsen

Også på Stjernepladsen fortæller dækaftryk i midterrabatten en historie om biler på gale veje.

Her er problemet formentlig, at stedkendte bilister, der i masser af år har svinget til venstre over Stjernepladsen, er vant til at svinge i en bestemt kurve.

Men med to letbanespor i midten er vejbanerne på Randersvej kommet så langt fra hinanden, at rattet ikke skal drejes helt så skarpt som tidligere.

Mon dog ikke, at bilisterne med tiden lærer at finde den rigtige vej over Stjernepladsen?

Letbane skaber problemer i vejkryds. Flemming Krogh.
Ups! Denne bilist er en af mange, der tog fejl af letbanens skinner og indkørslen under Dokk1. Heldigvis opdagede han eller hun hurtigt fejlen og skyndte sig tilbage. Foto: Flemming Krogh.

I tvivl i Nørreport-krydset

Vi er mere i tvivl, når det gælder Nørreport-krydset, som vi er kørt tilbage til for at finde ud af, hvordan man kan tage så meget fejl af vognbanerne som bilisten fra artiklens indledning gjorde.

Vi kører ned ad Dronning Margrethes Vej og Skovvejen og Kystvejen til vi rammer Nørreport-krydset, der virker voldsomt bredt.

Vi vil svinge til venstre ud på Aarhus Ø. Men kan det virkelig passe, at man skal så langt over krydset for at finde vognbanen ud mod Aarhus Ø?

Og en skov af runde, blå skilte med pile hjælper bestemt ikke.

- Her er plads til forbedring, bliver journalist og fotograf enige om, inden vi fortsætter til Mindet, hvor biler - tro det eller ej - også har det med at tage fejl af letbanesporet og vejen ind under Dokk1.

Letbane skaber problemer i vejkryds. Flemming Krogh.
Skoven af skilte på Nørreport skaber forvirring i det brede kryds. Foto: Flemming Krogh.

Bil på sporet under Dokk1

Og minsandten: Selv om Aarhus Kommune har malet hvide advarselsstriber på asfalten, kan vi stå og se på, mens en bilist er ved at få sig forvildet ind på letbanesporene.

Han når at fortryde, og bakker - formentlig med meget røde ører - tilbage til Mindet.

Her kan vi konstatere, at selv om politiet jævnligt er ude med bødeblokken, er det stadig en udbredt praksis at køre - ulovligt - lige ud på Mindet i stedet for at følge skiltningen og dreje ind under Dokk1.

Man begynder at tvivle på, om bilisterne nogensinde lærer at finde den rigtige og lovlige vej over Mindet.

På kortet er de kryds, hvor man skal være særligt opmærksom på letbanesporet, fremhævet.