Ekspert sår tvivl om taxibranchens nye "lovlige" app

De tre ministre Brian Mikkelsen (K), Ole Birk Olesen (LA) og Troels Lund Poulsen (V) fremlagde i sidste uge et forslag til ny taxilovgivning. To taxiselskaber tog mandag forskud på fremtiden med en ny app, der får både ris og ros af konkurrenter og eksperter. Foto: Martin Sylvest/Scanpix

Ekspert sår tvivl om taxibranchens nye "lovlige" app

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Taxibranchen lovlige modsvar til tjenester som Uber og Taxify møder kritik. Moove udelukker chauffører på ulovlig vis, lyder det fra en ekspert.

AARHUS: Mandag blev en ny taxi-app tilgængelig for danskerne.

Moove hedder tjenesten. Den har været to år undervejs og er sat i søen af taxiselskaberne TaxiNord og DanTaxi, der fusionerer i det nye år.

I første omgang er tjenesten rullet ud i hovedstaden og i Aarhus, hvor DanTaxis cirka 60 vogne kan rekvireres gennem app'en.

Med Moove er taxiselskaberne klar til at konkurrere på kørselstjenester som Uber og Taxify's egen banehalvdel, og nogle af app'ens funktionaliteter er da også lånt fra konkurrenterne.

Blandt andet udregner Moove prisen på taxituren, så man kender beløbet på forhånd, ligesom kunden bliver bedt om at rate turen med op til fem stjerner.

- Har en chauffør under tre stjerner i gennemsnit, bliver vedkommende udelukket som Moove-chauffør. Turen dukker simpelthen ikke op hos chauffører med lav Moove-rating, forklarer Carsten Aastrup, administrerende direktør i TaxiNord.

Det er en offentlig gabestok, som ikke er set før i taxibranchen i Danmark.
Advokat Henrik Karl Nielsen
Sådan virker Moove
Appen er tilgængelig i Apple's App Store og kræver iOS 8.En version til Android er på vej.

App'en udregner selv en pris ud fra startadresse, slutadresse og Google Maps' estimerede tid for turen.

Den pris, man ser på skærmen, er hvad man betaler for turen, uanset lyskryds og trafikpropper. Der er intet taxameter.

Prisen per tur bestilet gennem Moove ligger cirka 5-15 procent under prisen på en taxitur bestilt over telefon eller som gadetur.

Kunden tildeler efter turen chaufføren op til fem stjerner. Chauffører med en rating på under tre stjerner udelukkes fra kørsel gennem Moove.

Ekspert: Offentlig gabestok

Selskaberne bag markedsfører Moove som "helt lovlig" og inviterer samtidig alle landets lovlige taxiselskaber til at gøre fælles front mod de ulovlige taxitjenester og blive en del af Moove-familien.

En ekspert i taxilovgivning sår dog tvivl om, hvorvidt man lovligt kan udelukke taxichauffører på baggrund af kundernes karaktergivning.

- Det er en offentlig gabestok, som ikke er set før i taxibranchen i Danmark, siger advokat og specialist i taxilovgivning hos advokatfirmaet Koch/Christensen, Henrik Karl Nielsen.

- Et ratingsystem, der automatisk udelukker chauffører på baggrund af kundevurderinger, er fomentlig i strid med loven. Som taxiloven er indrettet, skal man som vognmand være tilsluttet et bestillingskontor hos kommunen. Det er bestillingskontoret, der fordeler turene ligeligt, og hvis taxiselskaberne begynder at udelukke bestemte chauffører på grund af et karaktersystem, bryder man lovens princip, siger han.

Hvis en chauffør får mange klager, er den normale praksis ifølge Henrik Karl Nielsen, at chaufførens vognmand kaldes til en samtale i Taxinævnet, som enten kan pålægge vognmanden en bod eller helt fratage chaufførens tilladelse.

- Et ratingsystem med Mooves indbyggede automatik bliver et hjemmelavet synderegister uden nogen form for retssikkerhed for den enkelte chauffør, vurderer han.

Kritikken skydes ned af direktør for TaxiNord, Casten Aastrup:

- Det er frivilligt, om man vil være en del af Moove. Har vores chauffører ikke lyst, er det helt fint. Så får man bare ikke tilbudt ture gennem app'en. Vil man være med, skal man levere god service. Helst fem-stjernet hver gang, siger han.

Konkurrent: Spændende men ulovligt

I Aarhus har det eneste konkurrerende taxiselskab, Aarhus Taxa, ingen planer om at lade sig indrulle i Moove.

- Det er et spændende initiativ, men vi er mere interesseret i at udvikle vores egen app, siger bestyrelsesformand for Aarhus Taxa, Richard Motzfeldt.

Men idéen med et ratingsystem, hvor chauffører får stjerner af kunderne, er ikke helt dum, mener han.

- Det er noget, vi har ønsket os i lang tid, men det er i strid med den gældende lovgivning. Vi kunne godt tænke os, at loven blev lavet om, for hvis en chauffør yder dårlig service over for kunderne, falder det jo tilbage på vores image som taxiselskab.

Regeringen åbnede i sidste uge op for en liberalisering af taxibranchen med et udspil til en ny taxilovgivning. Det følges nu nøje af såvel eksperter som hele vognmandsbranchen.

Ekspert sår tvivl om taxibranchens nye "lovlige" app

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce