Kæmpe hop i besøgstal: Væksthusene er en populær fødselar

På en regnvejrsdag kan man drømme sig til varmen inde i Væksthusene. Det er der rigtig mange der gør. Foto: Jens Thaysen

Kæmpe hop i besøgstal: Væksthusene er en populær fødselar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Folk strømmer til Væksthusene i Botanisk Have, der knytter byen og universitetet tættere sammen.

AARHUS: Det gamle væksthus i Botanisk Have havde beskedne 40.000 årlige besøgende. I det nye, der 12. september kan fejre fem års fødselsdag, er besøgstallet vokset så eksplosivt, som en plante i en tropisk regnskov.

- På nuværende tidspunkt har vi haft 20.000 flere gæster end på samme tidspunkt sidste år. Samlet set er vi næsten oppe på 1,3 millioner besøgende på fem år, fortæller Bent Lorenzen, der er direktør for Væksthusene.

Godt 260.000 besøgende om året placerer museet på 33. plads blandt attraktioner i Danmark. Medregnet sommerlande, forlystelsesparker og Randers Regnskov. Væksthusene er det fjerde største museum i Aarhus.

- Vi er ligger i en stor by, og så er vi billigere, siger Bent Lorenzen.

Direktøren glæder sig over beliggenheden i Botanisk Have, tæt på byen og tæt på byens andre museer.

- Når folk har været på Aros eller i Den Gamle By, er pengene måske ikke til endnu et museumsbesøg, så kommer de her. Alle museer burde være gratis, siger Bent Lorenzen, der ikke tager penge for at besøge Vækssthusene.

- Hvis vi skulle tage penge for det, ville vi afholde børnfamilierne fra at komme igen mange gange. Hvis vi hver gang kan fortælle dem en lille ny historie, så får vi mere ud af det. På den måde får de en identitet sammen med universitetet, bringer byen og universitetet tætter sammen, fortæller Bent Lorenzen.

Hvis vi skulle tage penge for det, ville vi afholde børnfamilierne fra at komme igen mange gange. Hvis vi hver gang kan fortælle dem en lille ny historie, så får vi mere ud af det. På den måde får de en identitet sammen med universitetet, bringer byen og universitetet tætter sammen
Bent Lorenzen.
Næsten 1,3 millioner gæster har besøgt Væksthusene i Botanisk Have. Foto: Jens Thaysen
Næsten 1,3 millioner gæster har besøgt Væksthusene i Botanisk Have. Foto: Jens Thaysen

Vælg Aarhus

Nøgleordet er formidling. Det at øge kendskabet til byens universitet.

- Vi ønsker at så mange som muligt skal komme ind og møde Aarhus Universitet på en platform, hvor vi kan komme til at tale med dem om det, vi laver inden for naturvidenskab og teknologi, siger Bent Lorenzen.

Han drømmer om, at alle sjette klasser i regionen kommer forbi universitetet, hvor Science Museerne skulle sørge for, de fik bredt indblik i, hvad der sker på institutterne.

- Det skal gerne være så handlingsmættet, at de her børn bliver nødt til at tage til Aarhus igen for at se mere. Det handler om at give dem en god oplevelse, give dem lidt mere end det, de forventer at få med hjem. Så er det en succes både for os og for byen. Så kender de os, og vælger måske Aarhus som studieby i fremtiden, siger han.

Børne familierne er i fokus i Væksthusene. Det handler om formidling, så kendskabet til Aarhus Universitet øges. Foto: Jens Thaysen
Børne familierne er i fokus i Væksthusene. Det handler om formidling, så kendskabet til Aarhus Universitet øges. Foto: Jens Thaysen

Begrænset forskning

De besøgende bevæger sig gennem fire forskellige klimazoner. Fra tropernes fugtige varme over middelhavslandenes behagelige klima, ud i ørkenen og op i bjergskoven.

Det er meget begrænset, hvad der foregår af videnskabeligt arbejde i Væksthusene.

- Vi har nogle ganske få forskningsprojekter. Forskningen har udviklet sig. Hvor der i gamle dage stod en forsker og kiggede på planterne for at artsbestemme dem, så bruger man i dag DNA-teknologi. Forskningsmæssigt er det økologiske studier og studier i biodiversitet, vi beskæftiger os med, og de er på en helt anden skala, fortæller Bent Lorenzen, der selv er uddannet biolog fra Aarhus Universitet.

Lige som de oprindelige væksthuse i Botanisk Have fra 1969 er de nye væksthuse, der stod færdig i 2014 tegnet af C.F. Møllers Tegnestue. Pengene kom fra Aarhus Kommune og Realdania og Nordea-fonden.

Der er ingen officiel fejring af fødselsdagen eller de flotte besøgstal, udover at entreen som sædvanlig er fri.

Kæmpe hop i besøgstal: Væksthusene er en populær fødselar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce