En fantastisk dag for Thyssen: Han fik ideen til letbanen

- Jeg vidste godt, at den århusianske letbane ville få en hård fødsel, siger Peter Thyssen, som torsdag glædede sig over, at letbanen nu endelig må køre med passagerer. Foto: Flemming Krogh

En fantastisk dag for Thyssen: Han fik ideen til letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den radikale Peter Thyssen var om nogen manden, der pressede letbanen igennem i Aarhus. Han har ikke fortrudt.

AARHUS: Blandt de mange glade mennesker i de århusianske letbanetog torsdag var Peter Thyssen blandt de allergladeste.

Måske er det for meget at sige, at det var ham, der fik ideen til, at Danmarks næststørste by skulle have en letbane. Men det er tæt på sandheden.

I hvert fald var det ham som radikal rådmand, der for år tilbage var drivkraften. Og det var også ham, der måtte lægge rygstykker til den kritik, som letbaneplanerne medførte.

Torsdag så han ud som om, at det havde været det hele værd. Vi mødte ham i et letbanetog på vej op ad Nørrebrogade.

- Det startede som en drøm. Og i dag kan jeg så sidde her, siger han og ser glad ud på menneskemylderet omkring ham.

Han fortæller, at det fra starten var op ad bakke for projektet.

- Vi har haft en fornemmelse af, at vi skulle kæmpe hele vejen op. Og det var ikke blandt politikerne, der var modstand, siger han.

- Jeg kan ikke huske, at der var et eneste medlem af byrådet, som var imod. Og de skiftende borgmestre talte alle letbanens sag. Først Louise Gade (V), så Nicolai Wammen (S) og i dag Jacob Bundsgaard (A).

- Nej, det var de centrale myndigheder, som var problemet fra starten, og derfor fik jeg også en klar fornemmelse af, at den århusianske letbane ville få en svær fødsel. Og sådan blev det jo også.

Stor velvilje

Ikke bare byrådspolitikerne bakkede projektet op. Det gjorde medlemmerne af det daværende amtsråd også.

- Også fra Folketinget mødte vi stor velvilje. Et parti som Dansk Folkeparti bakkede op fra starten, siger den radikale Peter Thyssen.

Undervejs skortede det som nævnt ikke på kritik. Alligevel tvivlede Peter Thyssen ikke på, at projektet var det rigtige for Aarhus.

- Vi politikere og embedsmænd kunne jo på studierejser til andre byer med letbanetog se, hvor stor fornøjelse, byerne havde af dem. Eksempelvis forandrede letbanen fuldstændig Bordeaux fra et være en lidt mørk industriby til at være en spændende, moderne by.

Peter Thyssen læner sig tilbage og nyder turen.

- Det er herligt, at Aarhus får lov til at blive den første danske by med en letbane, siger han.

En fantastisk dag for Thyssen: Han fik ideen til letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce