Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

En ulykke der venter på at ske: Letbane-passagerer og cyklister i samme tunnel

Man skal stikke næsen meget langt frem, hvis man vil have overblik over cyklisterne, når man går ud i tunnelen fra letbanestationen på Nørrebrogade. Manden på cyklen Morten Grud Rasmussen, som jævnligt cykler her, og som frygter en ulykke. Foto: Axel Schütt

En ulykke der venter på at ske: Letbane-passagerer og cyklister i samme tunnel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Letbane-passagerer og cyklister i samme tunnel under Nørrebrogade er en giftig cocktail. Der er så godt som intet udsyn.

Cyklister i høj fart nedad bakke. Passagerer, der myldrer fra letbanen ned i tunnelen under Nørrebrogade mellem det gamle kommunehospital og universitetsparken.

Det er en ualmindelig farlig kombination.

For passagererne har næsten ingen mulighed for at orientere sig, inden de træder ud på cykelstien - cyklisterne har heller ikke.

Sammenstød er uundgåelige, men ulykken, der venter på at ske, kommer - forhåbentlig - ikke til at ske alligevel.

- Vi arbejder på en løsning, siger Carsten Thomsen, projektleder i Center for Byens Anvendelse.

Det vil glæde Morten Grud Rasmussen, der har opfordret Århus Stiftstidende til at besøge tunnel og letbanestation, så vi kan se, hvor farlig stedet er.

Morten Grud Rasmussen bor i midtbyen. Hans børn på seks og otte år går på N. Kochs Skole.

Derfor cykler far og børn hver dag gennem tunnelen.

- Bakken fra universitetssiden er ret stejl, så cyklisterne kører hurtigt. Problemet er, at når man går ned ad trappen fra letbanestationen, så kan man ikke orientere sig. En mur blokerer udsynet. Og kommer der mange passagerer, er der risiko for, at de bageste presser de forreste ud på cykelstien. Og så går det galt, forudser Morten Grud Rasmussen.

Efter letbanens møde med Trafikstyrelsen: Vi mangler nærmest ingenting

Løsning på vej

Det gør det så forhåbentlig alligevel ikke.

- Vi er opmærksomme på, at der er problemer med sikkerheden her, siger Carsten Thomsen fra Center for Byens Anvendelse.

Sammen med folk fra letbanen arbejder han på at finde en løsning.

Om løsningen er på plads den dag, letbanen begynder at køre, tør Carsten Thomsen ikke spå om.

Men hvad med den famøse lørdag 23. september, da letbanen skulle have kørt med passagerer, men i sidste øjeblik ikke fik lov?

Dengang var der vel ikke nogen løsning på plads?

- Jo, så havde vi bremset cyklisterne, så de måtte stå af og trække gennem tunnelen. Altså som en midlertidig løsning, siger Carsten Thomsen.

Det mærkelige - og det som undrer Morten Grud Rasmussen dybt - er, at der i den anden side af tunnelrøret faktisk er anlagt et fortov.

Så havde man lavet trappen der, kunne passagererne træde trygt ud på fortovet. Her kunne de i god ro og orden orientere sig. I stedet for at træde direkte ud på en cykelsti.

Aarhus Kommune og Aarhus Letbane har indset, at denne trappe ud til en tunnel under Nørrebrogade, er for farlig. En løsning, der skal sikre, at letbanepassagerer og cyklister ikke tørner sammen, er på trapperne. Foto: Axel Schütt

"Kender ikke årsagen"

- Jeg kender ikke årsagen til, at man valgte at placere trappen på den side, man gjorde, men der har nok været en god grund til det, siger Carsten Thomsen.

Han kan endnu ikke sige noget konkret om den løsning, han og letbanen arbejder på.

- Men det skal være noget, der giver mening samtidig med, at alle krav og regler overholdes, siger Carsten Thomsen.

Hvad sker der, hvis løsningen ikke er på plads, inden letbanen begynder at køre med passagerer?

- Så finder vi en midlertidig løsning. En, der er god og forsvarlig, siger Carsten Thomsen.