Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Enhedslisten vil have 'diesel-dræberne' ud af midtbyen

Enhedslisten ønsker alle dieseldrevne busser erstattet af nogen, der kører på el. Samtidig skal lastbilerne ud af Midtbyen. Foto: Kim Haugaard

Enhedslisten vil have 'diesel-dræberne' ud af midtbyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Enhedslisten planlægger at stille forslag til Aarhus Byråd om at få dieseldrevne busser og lastbiler ud af byen og erstatte dem med eldrevne busser og varelevering på cykel.

AARHUS: Der kører hver dag mange busser og lastbiler igennem Aarhus Midtby og det forurener luften. Ifølge en opgørelse fra Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet, bragt i TV2 Nyhederne den 16. maj 2017, så er der hvert år omkring 4000 mennesker i Danmark der dør for tidligt som følge af luftforurening.

Derfor vil Enhedslisten nu fremlægge et forslag i byrådet om, at alle dieseldrevne busser og lastbiler skal ud af midtbyen.

I Midtbyen foregår 98 procent af varetransporten med dieseldrevne vare- eller lastbiler. Enhedslisten foreslår, at langt størstedelen i stedet kan foregå med el-ladcykler. Der skal oprettes omladningsstationer ved Ring 2, hvor kommunen har egnede arealer. Herfra kører man så videre ind til byen på en cykel. For det, der ikke kan være på en cykel, kan man i stedet tage en mindre eldreven bil i brug.

- Det er meget mere effektivt at transportere ting i mindre biler. De fylder mindre og er nemmere at komme rundt med, siger byrådsmedlem fra Enhedslisten Peter Hegner Bonflis. Derudover foreslår Enhedslisten at alle busser inden for Ringgaden skal være eldrevne.

Forslaget vækker dog umiddelbart ikke begejstring hos rådmand for Teknik og Miljø Kristian Würtz (S).

- Jeg synes intentionen om at udfase diesel er god, men det er også urealistisk at føre ud ideen ud i livet nu. Vi skal ikke stoppe lastbilerne ved bygrænsen. Derudover er eldrevne busser dyre, da markedet for de store busser, som vi har brug for, ikke er modent siger han.

Enhedslisten fortæller, at de endnu ikke selv har tænkt på finansiering.

- Vi fremstiller forslaget snarest og så tager vi den derfra, siger Peter Hegner Bonfils. Enhedslisten mener dog, at det bør være muligt at finansiere på samme måde, som man finansierer trafikområdet lige nu.

Vi savner en konkret handlingsplan for naturen i Aarhus by

Venstre: Forslaget er ikke gennemtænkt

Forslaget om at få lastbilerne ud af Midtbyen møder heller ikke just opbakning fra den andre side af fløjen. Hos Venstre mener man, at forslaget er 'uigennemtænkt'.

- Jeg kan slet ikke forstå, at man kan finde på at stille det forslag. Man kan ikke klare sig uden lastbiler. Det viser, at Enhedslisten er fuldstændig uden forståelse for hvad der transporteres ud og ind, siger Gert Bjerregaard fra Venstre, der blandt andet er medlem af Teknisk Udvalg.

Hos Venstre har man dog tidligere selv fremstillet forslag om flere eldrevne busser i byen, så den del af forslaget er de mere positivt stemte overfor.

- Måske fremtidig transport skal være eldreven. Det er vi bestemt villige til at drøfte. Men at tro, at man med en penselstrøg kan fjerne alle lastbiler fra Midtbyen, der er tåbeligt, siger Gert Bjerregaard.

Fortsæt med det, vi allerede gør

Selvom rådmand for Teknik og Miljø Kristian Würtz kalder forslaget for en 'alletiders idé' mener han, at den er for dyr at føre ud i livet nu. Det er dog ikke ensbetydende med, at der slet ikke skal tænkes på luftforureningen.

- Vi er selvfølgelig helt enige om, at luftforureningen skal nedbringes og der skal tænkes i bæredygtige alternativer for transporten, siger han.

Kristian Würtz påpeger, at der allerede er igangsat flere gode initiativer for at nedbringe luftforureningen.

- Vi sætter gang i et forsøg med eldrevne busser, ligesom letbanen kommer til at køre på el, siger han.

Det er dog ikke helt godt nok for Enhedslisten. Selvom de allerede igangværende initiativer er gode, kan der altid gøres endnu mere.

- Vi er så langt fremme med den teknologiske udvikling. Det er helt absurd, at vi bruger så forældet teknologi når det kommer til transport. Vi står nærmest på standby, siger Peter Hegner Bonflis, byrådsmedlem i Enhedslisten.

Enhedslisten planlægger at fremlægge forslaget på det næstkommende byrådsmøde eller det, der kommer derefter.