Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Erhvervschef i Aarhus: DI tegner et forkert billede

Trængslen på vejene er så stor, at det er med til at give Aarhus dumpekarakter i Dansk Industris undersøgelse af erhvervsklimaet. Foto: Axel Schütt

Erhvervschef i Aarhus: DI tegner et forkert billede

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det går forrygende i Aarhus. Alligevel udnævner Dansk Industri Aarhus til at være en af de danske kommuner med det dårligste erhvervsklima.

AARHUS: I Aarhus tager det alt for lang tid at komme fra A til Z.

Og på rådhuset er embedsmændene ikke ret hurtige, når de skal behandle byggesager.

Kogt ned til en maggi-terning er det essensen i den kritik fra det lokale erhvervsliv, der får Dansk Industri til at placere landets næststørste kommune som nummer 85 på ranglisten over kommuner med et godt erhvervsliv.

96 kommuner er undersøgt. Så kun 11 kommuner klarer sig ringere end Aarhus.

- De mange køer på vejene i og omkring Aarhus giver virksomhederne store udfordringer, når deres medarbejdere skal til og fra arbejde, når kunder og leverandører skal på besøg, og de skal have varer ind og ud af byen, siger Anders Strange, der er formand for Dansk Industri Østjylland.

Jan Beyer Schmidt-Sørensen er som erhvervschef i Aarhus Kommune ansvarlig for at skabe et godt erhvervsklima.

Alligevel lyder han ikke det mindste brødebetynget, når man ringer og beder om en kommentar til den lave placering.

- Det går helt forrygende godt i Aarhus og i København. Vi har højkonjunktur. Borgere og virksomheder, alle vælger Aarhus eller København, og det giver selvfølgelig udfordringer, siger Jan Beyer Schmidt-Sørensen.

Virksomheder klager over mobilitet i Aarhus

Store forventinger

I en tilfredshedsmåling, Aarhus Kommune har sat Epinion til at lave, sagde mere end 50 procent af de deltagende virksomheder, at de forventer øget omsætning, øget overskud og flere medarbejdere.

- Det siger sig selv, at det giver nogle udfordringer, når det går så stærkt. Men snart åbner letbanen. For få år siden åbnede Åhavevej-projektet, der er første etape at den forbedrede vejforbindelse til Aarhus Havn. Vi har lavet en firesporet forlængelse af Paludan Müllers Vej ud til Skejby, vi er i gang med at udvide Viborgvej og vores borgmester går til budgetforhandlinger med et forslag om at gå i gang med Beder Beringvejen, så der sker da noget, siger Jan Beyer Christensen.

Fire af fem er tilfredse

Kritikken af langsommelig byggesagsbehandling forstår han simpelthen ikke.

- Jeg sidder med en tilfredshedsundersøgelse. Den er lavet medio 2017. Og her erklærer fire ud af fem virksomheder sig enten tilfredse eller meget tilfredse med hastigheden, siger Jan Beyer Christensen.

Anders Strange anerkender, at Aarhus Kommune har formået at bringe sagsbehandlingstiden ned.

- Men det er muligt, at virksomhederne ikke har oplevet det eller ikke er klar over det. Forvaltningen og politikerne bør nok være bedre til at informere om de fremskridt, der sker, siger Anders Strange.

Regering har også ansvar

På grund af travlhed har det ikke været muligt for borgmester Jacob Bundsgaard (S) at kommentere undersøgelsen.

På debatsiden bringer vi i dag et læserbrev fra LO-formand Ole V. Christiansen. Blandt meget andet erindrer han om, at det ikke blot er kommuner, der står for at anlægge veje, tunneller og anden infrastruktur.

"Hvad blev der lige af kritikken af den borgerlige regering, som har trukket beslutninger om investeringer i Marselis-tunnel, udvidelse af E45 og finansiering af letbanen i langdrag," skriver Ole V. Christiansen.

Debat side 15