Fællesråd: Udsæt anden etape af letbanen

Fællesrådsrepræsentanter foreslår letbanen ført ud via banegraven til Sonnesgade, og hen over DSBs værksteder, når DSB flytter væk, og videre i retning mod Søren Frichs Vej. Fra venstre er det: Freddy Wisler, Thomas Kruse, Klaus Bendixen og Poul Møller Andersen. Foto: Søren Willumsen

Fællesråd: Udsæt anden etape af letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Drop letbanen i den indre by til fordel for batteridrevne busser. Og flyt letbanen via Søren Frichs Vej for at gøre den kortere og hurtigere til Brabrand, foreslår flere fællesråd.

AARHUS: Brug kræfterne på at få den nuværende letbane til at køre, inden I beslutter jer for nye etaper. Lav samtidig en overordnet trafikplan for kommunen med en letbanering uden om Aarhus og drop letbanen i den indre midtby, hvor man i stedet bør køre med batteridrevne busser.

Otte fællesråd kommer op til onsdagens byrådsmøde med en appel til Aarhus Byråd om, at tænke sig om endnu engang, inden man sætter en VVM-undersøgelse til 40 mio. kr. i gang for letbanens anden etape.

- Vi forstår ikke, hvorfor kommunen holder fast i en flere år gammel linjeføring af anden etape på Viborgvej, som ødelægger den fine træallé ved Den Gamle By og som ikke tager højde for de nye boligområder ved godsbanen og Søren Frichs Vej. Politikerne bør tænke mere dynamisk og fremadrettet, siger Klaus Bendixen, formand for Hasle Fællesråd.

Appel til byrådet

Sammen med flere andre borgerrepræsentanter har han sat avisen stævne for at forklare appellen:

- Ja, der er flest indbyggere langs Viborgvej-ruten. Men den er 8 km lang, hvorimod en rute ved Søren Frichs Vej er kun 6,5 km lang. Så ser man på passagertallet i forhold til kilometer står de to strækninger lige. Og ved at føre letbanen ud gennem banegraven og over Sonnesgade og godsbanen til Søren Frichs Vej kan man spare samlet en milliard kroner i anlæg. Dermed vil anden etape koste 700 mio. kr. mod 1,7 mia. kr. for Viborgvej-ruten, baseret på tal fra kommunen, siger Freddy Wisler, bestyrelsesmedlem i Hasle Fællesråd.

De to Hasle-folk lægger ikke skjul på, at de ikke ønsker letbanen forbi Hasle. Dels fordi de frygter nye mastodontbyggerier i mange etager langs letbanen, og dels fordi Viborgvej trafikalt ikke kan rumme både letbane og biler. Endelig frygter de, at villakvarteret ved Ryhaven bliver skåret over af letbanen.

Otte fællesråd foreslår en alternativ rute for anden etape af letbanen, der går via banegraven og Søren Frichs Vej frem for Viborgvej og Hasle.

Pendlere er vigtigst

Helt overordnet set mener de, at en letbane skal fungere for pendlere, der skal hurtigt ind og ud af byen. Her er ruten via Søren Frichs Vej hurtigst.

Og fællesråd i midtbyen bakker op om kritikken:

- Vi siger nej til en letbane ind gennem den indre by. Det er alt for stift et system og helt tåbeligt, fordi det smadrer det hele. Vi ønsker batteridrevne busser i midtbyen, meget gerne mindre shuttlebusser, der kører i ring, siger Thomas Kruse formand for Midtbyens Fællesråd.

Poul Møller Andersen fra Fællesrådet for Møllepark-Vesterbro er enig og samtidig bekymret for udsigten til mange års anlægsarbejde af en letbane:

- Det vil ødelægge byens liv og handel i en lang periode. Og jeg bekymrer mig om de store regninger til forbrugerne for at flytte fjernvarme- og vandledninger.

Nej til master

De to midtbyformænd frygter også udsigten til de mange master med letbanens ledninger, der kan skæmme Banegårdspladsen, Park Allé og andre steder i midtbyen.

- Der findes i dag en batteriteknologi uden ledninger, der er lige til at pille ned af hylderne, peger Poul Møller Andersen på som alternativ for letbanen.

- Desuden bør man afprøve førerløse busser på Aarhus Ø og spare de 90-100 mio. kr. på en letbane derud.

De to midtbybeboere er enige med Hasle-folkene i, at letbanens formål må være at sikre pendlere hurtig transport til og fra midtbyen for dermed at skære ned på antallet af biler på indfaldsvejene og i midtbyen. Det får man ikke med en lang og langsom rute fra Viborgvej til Gellerup/Brabrand.

- De er altså ikke ret kreative derinde. Der er alt for meget vanetænkning og letbanen kommer til at køre så langsomt, at den ikke bliver et alternativ til bilen, advarer fællesrådsformændene.

Fællesråd: Udsæt anden etape af letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce